torsdag 2 december 2010

Mina bästa julrecept

Jag tror det är något genetiskt fel på mig som gör att jag inte har någon karaktär. Jag åt nyss sushi till lunch och jag blir alltid så himlans chokladsugen efter. Men vad gör jag då? Jag tar inte bara en ruta choklad som nån vettig människa skulle gjort, nej nej, jag smälter en chokladkaka och rör ner jordnötter, smarties och marschmallows till en improviserad Rocky Road. Nej - jag åt inte upp allt, men väl ett par rejäla skedar...

Kom i alla fall på att jag skulle ta och dela med mig av mina absolut bästa julrecept, båda två är mormors och kommer därmed med mycket kärlek på köpet.

Riktigt god chokladfudge!

Blanda:
2 dl socker,
1 dl vispgrädde,
50 g smör
12 marschmallows klippta i bitar
Koka i ca 10 minuter, till marschmallowsen smält. Blanda ner:
1 tsk starkt kaffe
100 g mörk choklad
och låt det smälta ner. Häll upp i en form och ställ kallt över natten (inte tjuväta!)

De bästa pepparkakorna i världen! (obs, måste förberedas minst 1 dygn innan man har tänkt baka, helst 2!)

1 dl smält smör
2½ dl sirap
1½ msk ingefära
½ msk malda kryddnejlikor
½ tsk cedroolja eller citronolja

Rör smeten i matberedare i 5 minuter.

5 dl farinsocker
1 msk bikarbonat

Blanda ner och kör 2-3 minuter till

Vispa 2½dl vispgrädde, rör ner det försiktigt.
Rör ner ½-1 kg vetemjöl i degen, lite i taget, här kan det vara bra att dela degen i två delar så den går att köra i matberedaren. Degen ska precis vara fast, men gärna fortfarande lite lite klibbig, den stabbar till sig lite i kylen.

Låt vila i kylen i 2-5 dygn.

Baka ut i 200 grader, mitt i ugnen.

Bagaren och kocken har lite roliga pepparkaksformar, och MYCKET andra fina saker, det går nog att hitta julklappar till de flesta i familjen här!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar