torsdag 3 februari 2011

Snö, is och glass

Det känns som vädret som är just nu passar mitt humör - extremt växlande men med övergripande inslag av blåst och regn/snöblask.

Nu är jag faktiskt ganska trött på snöblasket, så det får väldigt gärna försvinna nu. Speciellt det tjocka islagret som ligger på alla vägar här uppe, det går knappt att köra på och att ta en promenad är inte att tänka på, åtminstone inte utan att köpa isbroddar eller nåt sånt...

Så fort man börjar kunna se gräs och asfalt genom snön så längtar jag halvt ihjäl mig efter våren. Jag tycker väldigt mycket om en snöig vinter med, men det här halvdana vädret kan jag vara utan.


Det kunde gärna börja få titta fram sådana här sötnosar, men det lär väl dröja en månad eller två minst innan det händer. Fast visst blir man lite gladare bara av att se dem på bild?

I går kväll gjorde jag en ruskigt god Semifreddo. Den är från LCHF sidan, men jag hade lite, lite råsocker i eftersom vi börjat gå lite smått åt GI-hållet, och så är det såklart choklad i - vad annars =) Den är en av de rätter jag kommer göra även om jag inte kör LCHF eller GI så jag tycker absolut att ALLA borde testa den! Här kommer receptet, bilden kommer från LCHFrecept.com .

Semifreddo

Bunke 1:
ca 2-3 msk råsocker (om du är strikt LCHF kan du hoppa detta)
4 äggulor

Bunke 2:
5 dl vispgrädde
1 nypa salt
1 vaniljstång eller ca 1 tsk vaniljpulver

Bunke 3:
4 äggvitor

Smaksättning:
Smält 100g mörk choklad med ca 0,5 dl grädde och ca 2-3 msk smör till lite "tryffelaktig" konsistens.
Om man vill kan man tex hacka i lite nötter med, men eftersom jag inte tål det så struntade jag i det.

Gör så här:
Vispa innehållet i varje bunke för sig till ett mjukt skum. Börja sedan att blanda äggulorna med grädden, för att sedan vända ihop det med äggvitorna. Sedan kan man göra på lite olika sätt, antingen vänder du bara ner chokladen lite slarvigt för att få chokladvirvlar och ställer helt enkelt in den i frysen, eller så kör du den i glassmaskin, då blir den mer kompakt och slät i chokladstrukturen.

En riktigt, riktigt kanongod glass/semifreddo!



Den här glassen fick i alla fall mig på bättre humör!

1 kommentar :

  1. jag är också SJUKT trött på det här jävla skitvädret.

    SvaraRadera