fredag 11 februari 2011

Torta de la Nonna

Det känns som jag skriver att jag är trött mest hela tiden, men katten oxå vad trött jag är idag! Tror det är Lukas tänder som strular och håller oss vakna om nätterna lite mer än vanligt...

Igår hade jag en Me&I träff här, med Jossan, och det var fantastiskt trevligt! Ganska många blev vi - tror vi var 12 vuxna totalt - men vi knödde ihop oss lite och hade det så mysigt så =) Vi satt i uterummet där jag hade eldat upp värmen under eftermiddagen, och jag kände mig återigen otroligt nöjd över det tillägget till huset. Det är nog det bästa vi gjort tror jag!


En sån här söt sparkbyxa blev det till Lukas, och så en matchande liten vårmössa med sköldisar på med.

Jag väntar fortfarande på min tapet till sovrummet, hade hoppats att vi skulle hinna sätta upp den på söndag, men det får väl bli nästa helg helt enkelt.

Imorgon ska jag (om inte det här sketans snökaoset fortsätter) åka till bror min i Göteborg - alldeles själv! Det ska bli jättekul, jag tror knappt vi umgåtts bara han och jag utan "störande moment" (dvs man och barn ;-) sedan han flyttade till Göteborg för typ 6 år sedan... Det blir en vända på stan tror jag, fast shoppingen får nog ske i fönsterformat pga pengabrist, men sedan tror jag ändå vi ska gå ut och käka på kvällen, det ska bli oerhört trevligt!

Fick förresten så oerhört många komplimanger för kakan jag bakat till träffen igår, så här kommer receptet (baserat på Leilas Torta de Nonna):

300 g riven mandelmassa
150 g smör

Vispa pösigt.

Lägg till 6 ägg, ett i taget under vispning. Vispa även i en kesella (ricotta i originalreceptet).

Som smaksättning hade jag i vaniljpulver (som vaniljsocker fast utan sockret, dvs ren vanilj) och arrak. Men jag vet att den nya arraksaromen som finns på miniflaskor inte alls är lika god som den gamla, så kanske man kan ta tex punschextrakt istället.

Vänd ner ½ dl mjöl (gärna dinkel för bättre GI värde).

Smöra och kokosa en form. Lägg i smeten och lägg på valfri nötsort, jag valde pistagenötter.

Grädda ca 25-30 minuter i mitten av ugnen som ska stå på 175 grader.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar