tisdag 24 maj 2011

Jag minst det som det var igår (eller var det 17 år sedan?)

Ok, nu kommer jag snart låta cynisk, dömande och dessutom gammal (vilket jag ju absolut inte är), kort sagt så kommer det bli ett blogginlägg av hög klass!

Bal.

There, I said it.

Kommer ni ihåg? Ni vet på gymnasiet där, när det enda vettiga man gjorde hela sista året var att planera inför balen. Och då var jag INTE en av de modeintresserade, skönhetsinriktade tjejerna, tro mig. Jag kommer ihåg vad jag hade på mig - en illasydd klänning i thaisiden, sydd av nån tant som nån på mammas jobb kände. Hon var asdålig på att sy, men det var i alla fall billigt. Jaja, i alla fall så är man ju tämligen egocentrerad där i tonåren, och jag har inget riktigt minne av hur alla ANDRA såg ut. Men idag var det ett bildkollage i Jnytt (du hittar alla bilder här), jag vill inte lägga upp någon av bilderna eftersom det skulle kännas hemskt att peka ut någon PERSONLIGEN. Däremot är det ju väldigt kul att fnissa åt folk i allmänhet, speciellt nu när man är oändligt mycket mer världsvan och vis än tonåringarna det gäller nu...

Efter att ha fnissat en stund kom jag fram till att vi har tre ganska tydliga kategorier:

Det Coola Paret
Ni vet, innetjejerna och killarna. Här är det helt klart mycket pengar som ligger bakom, och de flesta går lätt att peka ut på den rejäla sol-(eller fusk-)brännan, den avsevärda mängden smink, de dyra skorna och inte minst den väldressade Killen (obs, denna accessoar är minst lika viktig som en snygg handväska).

Anarkisterna
Ja, eller det kanske inte är rätt ord, men här hittar man de som egentligen tycker att balen är ett påhitt för att förringa studietiden till ett ytligt jippo, och som ABSOLUT inte skulle gått egentligen, men som kommer för att göra ett Statement. Nämligen att "nu är jag här, men jag visar med min klädsel att jag tycker att sådana här ytliga tillställningar är fjantigt och förmodligen också kvinnoförnedrande". Här hittar vi väldigt speciella klänningar OCH kostymer, för här har även killarna en Åsikt. Det går förvånansvärt ofta mot det tantiga hållet här, när det gäller klädseln, och färg är mer regel än undantag.

De Grå
Ni vet, medelmåttorna, de "vanliga" människorna. Tillhörde själv den här kategorin när jag gick på bal (och gör det förresten nog än när jag tänker efter). Det är här man faktiskt hittar de vackraste klänningarna, de som är eleganta (även om det kan vara ett missvisande ord när det gäller tonåringar) och ganska enkla. Killarna är fina i sina ganska vanliga kostymer, där gissningsvis ett stort antal kommer från Dressman, inget ont om det.

En annan sak som går igenom de flesta kategorierna är att Killar Är Inte Snygga i Tonåren. Alltså det kvittar hur vältränade och stylade de är men de är ju bara så oproportionerliga och liksom inte färdigvuxna. Men de är söta i alla fall, och de vill så gärna. Och dessutom är gissningsvis tjejerna precis så egocentrerade att de inte märker det i alla fall....

Vilket kategori tillhörde du på balen, och vad hade du på dig?

1 kommentar :

  1. Hehe, jag hade en svart, typ vintage klänning med silviga prickar på och en väst^^ Tyckte den var mkt snyggare än alla hemmasydda klänningar från syslöjden. Min väninna fick låna en blå vintage som var som skräddarsydd till henne=) Hade ingen dejt....

    SvaraRadera