tisdag 20 september 2011

Chicken - good

Jaha ja, så var det tisdag, och över en vecka har gått sen sist. Det har väl inte hänt så mycket, förutom att det varit riktigt mycket att göra på jobbet. Och så har det varit en dålig vecka, rent allmänt sådär.

Tänkte i alla fall dela med mig av ett av mina favoritrecept på festlig vardagsmat (självklart har jat ändrat receptet så det passar mig, jag tror aldrig jag följt ett recept utan att göra om det...)

Pollo al vino bianco
(eller italiensk kycklinggryta)

Bryn kycklingbitar (typ kycklinglår, filéer eller en hel kyckling delad i bitar) och lägg dem på ett fat.
Hacka och bryn 2-3 gula lökar, och så mycket vitlök du känner för, efter kycklingen. Lägg tillbaka kycklingen i grytan.
Häll över ca 2-3 dl vin (vitt eller rosé), lite vatten, 2 burkar krossade tomater och så lite kycklingfond. Låt puttra i ca 30 minuter. Lägg gärna i lite chili (om du inte har småbarn, ibland känns det som man inte äter annat än "mesig" mat) och persilja. Servera med ris, eller om du känner dig lite nyttigare, bulgur eller quinoa.

Gott, billigt, suveränt att värma!

Nu tänker jag gotta ner mig i soffan med en filt, och titta på House...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar