lördag 24 september 2011

Pecannötskaka och Den Stora Frågan.

Det finns ett par saker som ofelbart får mig på bättre humör, två av dem är att shoppa och att baka. Nu är det ju bara att konstatera att det är en extremt begränsad budget på shoppandet så länge nån av oss är föräldraledig, och diet-mässigt så BORDE jag inte baka.

Ni fattar va? Klart jag bakade...

Det blev en superamerikansk kaka (känns det som i alla fall), även om det pga lite begränsad tillgång på pecannötter på konsum fick bli cashewnötter, men originalet heter:

Pecannötskaka med äpple och lönnsirap

Bilden är från recept.nu

175 g rumstempererat smöt
175 g farinsocker - vispa fluffigt
2 ägg - tillsätt under vispning, ett i taget
250 g mjöl (dinkel tog jag, blir liiiiite nyttigare)
1½ tsk bakpulver
1 dl mjöl - blanda ner allt.

Grovhacka 100g pecannötter (eller cashewnötter som det blev för mig) och tärna 1-2 äpplen i små bitar. Rör ner i smeten. Häll i en sån där form med hål i mitten (fick lite hjärnsläpp, måste vara kolhydratbrist, men jag kommer inte ihåg vad formen heter) och grädda ca 40 minuter på 175 g.

Sen ska man skeda över ca 3 msk lönnsirap över kakan, och därefter gör man en glasyr av:
2 msk kallt vatten
2 msk citronsaft (fast jag tänker nog ta rosenvatten)
½ tsk majsstärkelse (maizena)
2 msk lönnsirap (tror jag, det verkar vara lite fel på den punkten på originalreceptet, men det blir nog bra )
Det ska kokas upp och sedan svalna i 5 minuter innan man skedar upp det över kakan.

Har kakan i ugnen nu, men jag kan säga redan nu att det kommer bli en höjdare! Återkommer med kommentarer när jag smakat...

Men nu över till något helt annat, det är ju väldigt kul att blogga. Faktiskt så kul att jag inte ens har tröttnat på det, trots att det gått ett helt år. Och det är kul att folk läser, fråga mig inte varför, men det gör att det hela blir otroligt mycket roligare än att tex skriva dagbok (jag har påbörjat åtskilliga men aldrig kommit längre än max 10 sidor). MEN, jag vet ju att de flesta som läser bloggen är folk jag känner, men jag vet faktiskt inte riktigt VILKA ni är som följer min blogg. Så - vem är du och varför läser du min blogg? Och skulle du vilja läsa om nåt mer/annat? Skulle bli jätteglad om ni ville svara!

4 kommentarer :

  1. jag läser för att bli sugen på att baka :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag läser så klart!!
    Vill O leka med J nån em denna veckan?

    Kram Maria
    http://mariasdagbok.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Hej, jag läser allt som oftast :) Kramar!
    Åsa

    SvaraRadera