torsdag 3 november 2011

Det är jag och björnarna

Efter att ha blivit fullkomlig överöst med önskningar om vad jag ska skriva om (tack gode gud för ironi) så har jag till slut beslutat att jag ska svara på Idas fråga om vad jag gör för att överleva den tråkiga, mörka vintern...

Jo men första biten, hösten närmare bestämt, går oftast rätt bra, jag gillar kläderna (man behöver inte långkalsonger OCH termobrallor) och det är mysigt att gotta in sig i soffan med en kopp te. So far so good kan man ju tycka, men problemen börjar väl dyka upp ungefär NU. När man ställt om klockan till vintertid (sååå onödigt, snälla nån, ta bort det) och helt plötsligt inser att nu är det mörkt HELA tiden...

Alltså jag blir som en klubbad säl - det är pest och pina att gå upp om morgnarna och när man kommer hem från jobbet orkar man inte göra något annat än att dega i soffan ungefär... Känns som halva livet försvinnet i ett enda töcken vintertid...

MEN hur överlever man då? Jo men första halvan av vintern, fram till julen, är ju uthärdlig eftersom man har julen att se fram emot. Och glöggfester, jobbfester och julfester =) Det är ju EFTER julen det värsta börjar, jag börjar oftast längta efter våren i mitten av januari, och då känns det olidligt långt bort att den inte kommer förrän i maj oftast... Tricket här är att planera in nåt roligt i typ februari-mars, en resa, en weekend, en fest - NÅNTING där planeringen är rolig och helst tar lite tid.
Tjoho, mindre än 2 månader kvar till jul!
Fast, en av de värsta sakerna med vintern är den totala bristen på pengar, känns som allt tar slut runt julen och sen är man inte tillbaka på banan förrän i april-maj någonstans.. Annars är ju shopping ett idiotsäkert sätt att få upp humöret ;-)

Sen har vi ju nörd-tipset med - oftast kommer det bra spel på hösten, de gör ju alltid några kvällar lite roligare, även om den tiden blir klart begränsad när man har barn...

Så - hur gör ni för att överleva? Och finns det något annat ni tycker att jag borde skriva om?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar