tisdag 15 november 2011

Grön ärtsoppa

Så, klockan är 07:30 och jag sitter och väntar på min skjuts. Av någon anledning (åh nu jinxar jag det säkert) sover barnen än, igår hade de båda sovit till efter halv nio!?!?! Varför hände aldrig det när JAG var föräldraledig.... ;-)

Känns som jag skulle behöva sova åtminstone ett par timmar till. Det är förresten en av mina favoritaktiviteter - älskar att sova! Fattar inte folk som går runt på 5-6 timmar, jag behöver (minst) 8 om jag ska må riktigt bra. Inte så konstigt att jag oftast går och lägger mig senast 22 med andra ord!

Kan ju lika gärna slänga in ett litet snabbrecept, när jag ändå sitter här:

Grön ärtsoppa LCHF style

2 dl grädde
2 dl vatten
1 buljongtärning/god fond

Koka upp, lägg sedan i så mycket gröna ärtor som det får plats utan att de sticker upp ur grädden, det blir ca ½ påse. Koka ett par minuter, mixa, salta och peppra (chili och vitlök är gott i). Servera med stekt bacon.

Snacka om snabbmat! Vill man (orkar man) kan man fräsa lite lök först, innan man häller på grädde och vatten, men igår var jag extremt lat så då funkar detta med.

Nähä, nu får jag nog nästan göra mig en kopp ful-kaffe om jag inte ska sitta och somna här i soffan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar