torsdag 22 december 2011

Strålande jul?

Så, nu ska vi se, nu blir det andra bullar....

Jag gillar julen, till skillnad från många andra verkar det som??? Men jag tror att hemligheten är att vi alltid bara firar med närmsta familjen, det blir inte så stort och "åbäkigt" utan snarare avslappnat och lugnt - precis vad man behöver efter all julstress! Min enda oro för i år är kalkonen, speciellt som jag just fick höra av en kompis att den dels blir äcklig när man värmer upp den (det bådar inte gott eftersom vi köpte en 5 kg kalkon som lär räcka i 3 veckor) och även att det tydligen finns något ämne i kalkon som gör att man blir väldigt trött...? Resultatet lär väl bli att vi äter alldeles för mycket av rädsla för att den inte ska gå åt, och att vi sedan däckar i soffan innan mina föräldrar kommer, medan de sockerhöga barnen springer bärsärk runt granen.

Visst ja, det finns ju EN sak som är lite jobbig med julen, och det är frågan som lär komma ungefär en gång var femte minut - "kommer tomten snart???". På tal om det så kanske jag borde prata med grannen förresten, vi har haft ett tomte-utbyte de senaste åren där karlarna i familjen gör en storslagen skådespelarinsats hos varandra - mycket underhållande för oss övriga, men Maken tycker inte det är lika roligt...
Helskotta, bortskämda ongar som bara ska ha TV-spel, ponnies och bilbanor, annat var det på min tid när allt man önskade sig var en tallkotte med några granbarr i...

Man kanske skulle köra "tomten-är-far-till-alla-barnen"stuket och ladda tomten med lite värmande dryck innanför västen, fast det är klart, det kan ju bli lite pinsamt när man träffas ute i trädgården senare.

Imorgon är det dags för något vi gjort varje uppesittarkväll sedan nästan 10 år tillbaka, något som är tämligen pinsamt men ändå småkul, alltid en besvikelse men ändå lite spännande - *trumvirvel* - vi spelar bingolotto. Ja, det är sant *rodnar*, vi är visserligen inte ensamma om det men det är ändå pinsamt. Ja, när vi började var det ju bara en plojgrej och ganska kul - ingen som känner sig gammal när man är 20 år och spelar bingolotto på skoj - men nu när man är över 30 börjar det kännas lite oroväckande ålderstiget! Vi får väl kompensera med lite extra pulkaåkning så fort det kommer mer snö eller nåt...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar