måndag 12 december 2011

Viva Italia!

Fick ett tips av Jossan om en supergod potatis/grönsaksrätt att ha som tillbehör till nästan allt. Justerade recpetet lite (naturligtvis kan jag inte låta bli det) och det blev något som helt klart redan är en storfavorit! Inte helt LCHF med tanke på att det är potatis i med (15g kolisar/100 g), men jag är inte så rabiat så det funkar bra för min del. Voilà (eller vad det nu blir på italienska)!

Zucchini- och potatisgratäng
till ca 8 pers

6-8 potatisar
2 stora zucchini

Skiva tunt (i matberedaren om du vill göra det smidigt för dig, för hand om du vill ha det snyggare, men jag återkommer till det). Lägg i en stor bunke och tillsätt
1-2 vitlökar i tunna skivor (använder nästan bara solo-vitlök hemma)
1 stor purjolök i lite grövre skivor

Häll över ett par matskedar olivolja och salta. Blanda runt! Sen kan man då göra latemansvarianten (gissa vilken jag gjorde) och bara blanda ner 4-5 skivade tomater och sedan lägga ut allt i en stor ugnsform, eller så kan man göra det lite snyggare och varva allt lite vackert (se nedan). Ringla över lite mer olivolja och salta och peppra lite till.

Bilden kommer från recept.nu och är från Paolo Robertos recept. Min var inte alls lika vacker, men minst lika god!
Kör in nederst i ugnen på 225 grader (jag fick lägga på folie efter en stund för att det inte skulle bli bränt), det tar ca 45 minuter, och de sista 10 minuterna ska man lägga på en god ost så den blir gratinerad.

Helt allvarligt så var det här så sjuuuuukt gott - älskar de rena och milda men ändå koncentrerade smakerna! Maken tyckte också att det var gott, men han var inte lika överlycklig som jag var. Däremot kan jag ju varna för att det kan gå åt lite mycket, jag åt nog 3 portioner för mycket i ren och skär lycka tror jag...

Jag serverade med en rosa entrécôte och en salsa på tomat, gurka och chili, men det passar nog till det mesta.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar