söndag 12 februari 2012

Helt klart en ny upplevelse

Kan varna för att det här inlägget bara kommer handla om träningen, om nu nån inte vill läsa om det!

Idag var en Stor Dag - min första sparringträning! Jag var helt ärligt så rädd när jag åkte dit att jag hade ont i magen, och jag var vääääldigt sugen på att vända, men jag fick lite jädrar anamma oxå så jag tänkte minsann inte ge upp så lätt!

Det var väldigt skönt när jag kom dit och såg att vi bara var 7 st, varav bara en till förutom jag var nybörjare. Det kanske låter konstigt att det skulle vara skönt, men de som är mer erfarna och duktiga har ju mycket mer koll än en nybörjare, och kan ju alltså då anpassa sparringen till den som INTE kan (Dvs jag, om nu någon missat det). Så, vi körde igång, och i samma sekund som jag fick första slaget på mig så glömde jag precis ALLT jag lärt mig.... Det kändes mest som att vifta runt, och vad jag än gjorde så verkade jag aldrig hålla garden på plats, så det blev många träffar på huvudet. ÄVEN om man nu slår löst och dessutom har extravadderade handskar på sig så gör det ändå rätt ont, kan jag meddela (förresten, vi har ju en massa skydd på oss med, hjälm, benskydd, fotskydd och tandskydd).

Det tog ett par ronder, sen fick jag köra mot en ny kille, och han förklarade lite så att allt föll på plats lite mer - man får helt enkelt krypa i hop och blocka (dvs helt enkelt ta emot på ett kontrollerat sätt) slagen, och sedan bestämma sig för när och hur man ska slå när man ser möjligheten. Ok - nu blev det mycket lättare, jag behövde inte reagera på allting min motståndare gjorde, så jag kunde koncentrera mig på att slå när jag kunde - mycket enklare!

Det är ganska många saker jag kämpar med när det gäller sparringen - dels är jag ju (såklart) rädd för att nån slår på mig, dels tycker jag att det faktiskt känns väldigt fel att faktiskt slå PÅ någon och sist men inte minst så är jag ju skitdålig på det (inte så konstigt när det är första gången) och jag HATAR att vara dålig på någonting! Alltså har jag bestämt mig för att åtminstone köra så många sparringpass att jag slutar vara livrädd =) Ett mål jag hoppas att kunna hålla!!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar