tisdag 29 maj 2012

Vad gör jag egentligen?

Folk man träffar och även folk man känner sedan tidigare, vill ju oftast veta vad man jobbar med (såklart). Det är ju inte alltid så lätt att förklara, men jag tänkte att jag skulle ge några exempel nu när "min" mässa har kört igång.

Jag gör egentligen tre olika saker på mitt jobb - jag säljer och designar monterinredning, jag ritar montrar i 3D och på "mina" mässor ansvarar jag för den interna designen. Vilket egentligen inte hjälper så mycket att säga eftersom de flesta ser ut som frågetecken ändå ;-) Men jag tänkte ge några exempel.

Exempel 1, jag säljer och designar monterinredning. Tex så ställer Kanadas Ambassad ut på World Bionenergy (en mässa jag har del-ansvar för). Då ritar och räknar jag på ett förslag åt dem, och det kan se ut ungefär så här:

För den som är nyfiken använder jag 3D studio Viz. 
Sedan, när kunden godkänt och kanske gjort lite ändringar, så byggs montern upp av vår produktionsavdelning. Kunden kommer med sitt eget material, och när montern är färdig kan den se ut ungefär så här:

Lite snabbfotat i farten, så bilden är väl inte den bästa, men ni får ju se lite i alla fall. 
Exempel 2, jag ritar montrar i 3D. Ungefär som första punkten, förutom att det inte är min kund, utan jag hjälper någon av de andra säljarna här att rita upp deras förslag i 3D. Vi har ett enklare 3D program som alla här använder, men så fort det är något som inte är standard så behövs ett mer avancerat 3D program. .

Exempel 3, jag ansvarar för den interna designen. Ganska många mässor har egna ytor, mötesytor, caféer, utfyllnader (om tex. ett företag ställer in) och tex informationspunkter. Här kommer jag in igen, det gäller att få alla ytor att stämma in med temat på mässan, hålla budgeten, men ändå göra något som känns "rätt". På den här mässan har vi tex behov av en bar mitt inne på mässgolvet, så då har jag ritat den, först i 3D och sedan har produktion byggt den.  

Från 3D....
...till verklighet. 
Alla mässor (och kunder) har ju olika förutsättningar och budgetar, så mycket handlar om att trolla runt med pengar och byggnationer, för att få det att se så mycket ut som möjligt för en så liten peng som möjligt. Tur man är smålänning!

Så, ett par enkla exempel, dagsfärska från mässan som startar idag. Undrar ni något så får ni väl helt enkelt fråga!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar