fredag 13 juli 2012

Barndomssommar

För mig är sommar känslan man får när man sätter sig i bilen för att åka E4 söderut, helst till franska rivieran. Lite fjärilar i magen, och jag och min lillebror sitter med en hög kuddar mellan oss (vi hyrde oftast hus, så vi behövde ha med egna kuddar). Två dagar med mycket bilresa, en paus i något pass i alperna när man ALLTID frös lite, men hade jättekul över att kunna kasta en snöboll mitt i vintern.
Dessutom sover man ju så gott i bilen!!!
 Sen kom man ner till huset, alltid olika och alltid lika spännande - då fick man oftast bara se en bild i en katalog, så vad det verkligen VAR för hus kunde verkligen variera. Ibland blev det toppen, och ibland inte.... Dagarna spenderades först på stranden, vi kunde bada i TIMMAR (var vattnet varmare förr eller har jag blivit mesigare? ;-), sen åkte vi till någon STOOOOR supermarket och handlade det vi skulle göra till middag. Älskade att gå runt där, det finns så mycket rolig mat som inte fanns hemma, bara fiskdisken kunde man stå vid en lång stund för att titta på levande bläckfiskar eller andra konstigheter (behöver jag nämna att hela familjen alltid varit besatt av mat?).
Därpå drog vi "hem" till huset, vid det här laget ALLTID alldeles för hungriga, och grillade eller gjorde någon annan slags mat. Kvällarna blev det oftast sällskapsspel, olika beroende på hur gamla vi barn var, såklart. När det var dags att åka hem efter 2 veckor (oftast) så åkte vi alltid över minst en nöjespark på hemvägen, oftast blev det nog HeidePark utanför Hamburg. Dessutom tog vi alltid vägen GENOM Hamburg, då var det ju fortfarande billigt att handla i Tyskland. Där blev det lite parfym, kanske nån leksak och ibland något konstigt, tyskt godis. 

Om jag tänker tillbaka så är det egentligen så jag minns alla år, jag räknar dem efter semestrar. Nu vill jag helst av allt ge mina barn samma minnen (eller ja, egna minnen då) och upplevelser, och allra helst skulle jag vilja ha råd att åka på semester flera gånger på ett år. Semester (alltså resor, jag KAN inte för mitt liv räkna en semester hemma som semester) är UNDERBART och jag håller tummarna för att vår bilsemester i sommar kommer bli toppen!

Häftigt att få ge alldeles nya upplevelser till sina barn, även om Lukas kanske är lite liten för att komma ihåg det senare, men det kommer ju i alla fall ge honom en upplevelse NU.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar