lördag 29 december 2012

Rödvinsås och triceps

Ja ok, jag vet, jag lever just nu i en träningsbubbla. Det är riktigt roligt just nu, med bra coaching och sällskap, och eftersom det är jullov finns det tid (vi är ju båda lediga nästan alla dagar), så jag passar på så mycket jag hinner. Snart nog börjar vardagen igen, och då blir det begränsat med tider och möjligheter, precis som vanligt, så varför inte njuta av att lägga lite tid på bara mig? Dessutom är det ju på ett sätt extra kul i början, man har inte tröttnat och det blir ganska fort lite resultat - lite snyggare armar, lite magmuskler som kan anas =) Sen är det ju också ganska skönt att ha lite träningsvärk, den är ju som ett kvitto på att man åstadkommit något!

För övrigt har de senaste dagarna varit riktigt, riktigt trevliga - som igår, då var det heldagsshopping med tjejerna (ok, en kille med). Vi började med att träna vid nio, sen gick vi på stan och shoppade, åt lunch och drack kaffe till klockan var 16 - då hade jag klipptid =) För att dessutom toppa upp dagen så avslutade vi hemma hos G&T i Tenhult (då fick ju maken o barnen vara med så klart), grymt trevligt! Hittade dessutom en del på rean, lite tröjor till maken, en tröja till mig från NoaNoa (det enda plagget jag har därifrån) och en "skinn"jacka (inte äkta men riktigt fin!) från inredningsaffären på Gallerian. Roligt att hitta lite på rean, jag brukar aldrig göra det annars!

Idag har vi haft förberedelsedag inför nyår ;-) Med det menar jag helt enkelt att vi har handlat mat, alkohol (ja, det var kö IN till systemet på a6, man kunde ju tänkt sig att vi kunde kommit på det här tidigare) och dessutom börjat laga lite av den maten som funkar att förbereda. Och på tal om det så kommer här mitt recept på en fantastiskt god rödvinssås :

Rödvinssås:

1 lök
1-2 vitlökar solo (eller typ 6-7 klyftor vanlig)
1 bit chili efter tycke
ca 2 cm ingefära
1 palsternacka
ev. en bit rotselleri

Tärna ovanstående grovt och fräs i lite olja och smör en stund.

Häll över
3 dl rödvin och
3 dl mörk oxbuljong
2 msk tomatpure

Tillsätt lite pepparkorn och gärna några lagerblad, och låt det sjuda ihop en sisådär 15-20 minuter. Häll i mer vin eller buljong om du känner att det behövs. Sila såsen och koka upp igen, red sedan av med maizenaredning (eller om du gör som jag och gör såsen dagen innan - red såsen när du värmer den).

Beroende på hur mycket chili och ingefära man tar så får såsen lite olika karaktär, men den blir oftast fantastiskt god!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar