torsdag 24 januari 2013

Blueberry Pie

Håller just på och bakar inför fredagsfikat i morgon, och för att förekomma lite så tänkte jag lägga upp receptet här - så om jag har några nyfikna jobbarkompisar så får ni lite förhandsinformation om vad det blir för fika i morgon nu.

Blueberry Pie (vilket låter mycket godare än blåbärspaj)

Blanda:
2,5 dl mjöl
1 dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 krm salt

Blanda ner 150 g smält smör. Tryck ut degen (med en sked, den blir ganska kladdig) i en smord form, gärna med löstagbara kanter. Fyll på med blåbär, eller det bäret du vill egentligen. Jag tog ca 2 påsar frysta blåbär - är man känslig för att det blir lite "blött" så kan man blanda i lite potatismjöl i bären.

Gör en smuldeg på
0,5 dl mjöl
2 dl havregryn
0,5-1 dl socker (gärna råsocker)
1 tsk vaniljsocker
ca 75 g smält smör

Fördela över pajen. Grädda i 225 grader i 20-30 minuter. Ät med vaniljglass eller vaniljsås!


För att sedan lämna receptet men gå vidare på receptet "blå" så gick det väl ... tja, sådär på sparringen idag. Jag fick inget riktigt flyt på det, och dessutom verkade jag vara lite allmänt otursdrabbad. Jag stukade tårna inte en utan två gånger, jag fick en äggstor bula på smalbenet, jag lyckades pricka in en armbåge i den lilla glipan i fotskyddet så den kom rakt på fotknölen, jag böjde till min redan skadade fot och dessutom lyckades jag få kramp i vaden mitt i en match. Men men, det är inga allvarliga saker, bara blåmärken och stukningar, så det ordnar sig snart =)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar