torsdag 3 januari 2013

"Vinter"sport

Igår när min bror var här och satt och spelade Zombiespel så berättade han att han hade tänkt åka slalom idag, vädret till trots. Blev jättesugen, har inte åkt på minst ett år eller två, och bara typ 3-4 gånger de senaste 10 åren eller så. Som tur var var mamma ledig idag och ville ta barnen i några timmar, så idag på förmiddagen åkte vi iväg till Isaberg Johan och jag. Inte direkt vinterväder, det var +5 och duggregn, ingen snö så långt ögat kunde nå heller, förrän vi kom till backen. Där var i alla fall 8 av 9 nedfarter öppna, och alla liftar utom en, så det var helt ok.

Grönt som ni ser! Måste köpa en hjälm, förresten...
 Däremot blev det ganska trögt att åka, kändes ungefär som man åkte i en slush-puppie, men det var inte värre än att åka på is i alla fall, även om det blev väldigt tungt. Vi hade tur med att det var väldigt lite folk där, så vi åkte väl ungefär 3 timmar om man räknar in en fikapaus, utan att behöva köa till liften en enda gång. I slutet sved det sjukt mycket i låren av mjölksyra, men det är ju såååå roligt att åka så man åker ju gärna en stund extra ändå... Blev lite blött med, var blöt in på trosorna (nej, jag ramlade inte, men liften var blöt och tydligen är inte mina termobrallor särskilt vattentäta), så det blev riktigt kallt efter ett tag trots flera plusgrader i luften.
Brorsan har lite mer skidvana än mig - de har bland annat åkt till alperna och åkt skidor på sin kick-off (nåt att ta efter kanske?!?!)
Skulle verkligen vilja ha råd att åka på en ordentlig skidsemester varje år, men det är bara att inse, vi fixar nätt och jämt EN semester och då kan jag liksom inte välja bort sommarsemestern... Men någon gång kanske! Enda skidresan jag varit på var med högskolekompisarna när vi var en vecka i åre, annars blir det mest en eller ett par turer i Ulricehamn, Isaberg eller Knaggebo (har egna skidor o pjäxor, även om de börjar bli rätt gamla). Har absolut inga problem att ta mig ner eller åka, men det är klart att det blir ju ingen vidare slipad stil på den lilla åkningen, inte så som man skulle vilja i alla fall.

Lär nog ha riktigt go träningsvärk i benen i morgon i alla fall!

På ett helt annat ämne så kan man väl snabbt konstatera att det är lätt kaotiskt här hemma nu, barnen verkar vara rätt trötta på varandra (och oss?) och bråkar/gnabbas/retas HELA tiden. När maken kom hem efter jobbet i går så skrek jag bara "GODIS" och kastade ut ett gäng skumtomtar i huset för att snabbt som ögat fly in i badet.

Räddningen för min mentala hälsa. Det som går att rädda. 
Ena sekunden kan man titta på dem och tänka att de är helt fantastiska och bra på alla sätt och vis, i nästa sekund står man och SKRIKER för full hals på dem när de pillat in plastpengar i Playstationet, spolat ner leksaker, vägrar äta eller skriver på möblerna. Såklart kombineras detta med det vanliga dåliga-föräldra-samvetet... Suck. Jag längtar till jobbet just nu, och att barnen får gå till skola och dagis och ha EGNA liv och nöjen (ja, det är klart jag har dåligt samvete för DET med). Jaja, det blir väl folk av dem med....

Här blev det en akut glass på hallgolvet. Suck. 

2 kommentarer :

  1. Hade också velat åka på skidsemester men vi måste också prioritera ekonomiskt och då lägger jag tusen gånger hellre pengarna på en solsemester...

    SvaraRadera