söndag 21 april 2013

Kvällsunderhållning

Efter en hel dag utomhus så är man så där skönt trött i hela kroppen. Man luktar damm, jord, lite svett och sol - helt underbart! Ungarna likadant =) Så, när man då har varit "duktig" hela dagen så är det ju perfekt att sätta sig och kolla på nån serie, jag tänkte att jag skulle ger er mina favoriter här...

The Walking Dead
Lite långsam zombiefilm, men helt ok som förströelse. Inget man behöver sitta hel fastklistrad vid, men klart bättre än de mesta som rullar på TV kvällstid. Det här är den serien vi kollar på just nu. Det som inte gör den fantastisk är dels att det inte händer så mycket men sen är också rollbesättningen ganska... tam. Inga riktigt bra karaktärer som man verkligen vill följa, liksom.

True Blood
En fantastiskt bra vampyrserie - för vuxna! Spännande, sexig och med en skön glimt i ögat gör att den är helt klart en av våra favoriter. Suverän rollbesättning, och en helt klart udda story, men förutsättningen är ju såklart att man gillar vampyrer med.

Game of Thrones
Den här serien liknar inte riktigt någon annan serie! Den är tämligen fylld med politik och miljarder intriger, men suveräna skådisar och en fängslande handling gör att man absolut inte kan slita sig, och ju fler avsnitt man sett desto mer fast är man! Det här är en av de man inte FÅR missa helt enkelt. Man får faktiskt inte missa ett enda avsnitt av den heller, för det händer alldeles för mycket för att man ska kunna ta in allt utan att se varje avsnitt.

Sherlock
Den brittiska serien om Sherlock Holmes, med konstiga och begåvade Benedict Cumberbatch som den perfekte Sherlock - skruvad, smart, trasig och riktigt, riktigt cool. Den här serien är sådär gränslöst bra, av alla på min lista så tror jag den här kommer allra först om jag skulle rangordna dem. De första två säsongerna av den här såg vi på semestern förra året, och jag tror jag höll andan varje avsnitt!

Elementary
Den amerikanska versionen av Sherlock, här med Lucy Liu som Watson. Inte lika tvistad som "Sherlock" utan mer... tja, amerikansk helt enkelt, men likväl en absolut väl godkänd serie.

Homeland
Ännu en politisk serie med många lager, spännande, absolut, men ändå har jag inte ens haft någon direkt lust att kolla på säsong två. Jag tror att det till en viss del har med rollbesättningen att göra här med, det är ingen där jag fastnar för direkt.

Dexter
Ah, den här serien är nästan plågsam att titta på. För det första är det PERFEKTA skådisar, både Michael C. Hall som Dexter och Jennifer Carpenter som hans syster. En annorlunda vinkling är väl det misnta man kan säga, med en seriemördare som huvudperson, men här kan man verkligen säga att det är mycket spänning! Oftast sitter man faktiskt och bokstavligen vrider sig i soffan, eller håller andan, eller både ock... Grymt bra, trots många säsonger!

Såna här lite "längre" serier är perfekta - ett avsnitt på ca 40-60 minuter är precis vad man orkar/hinner med på kvällen efter en lång dag, bättre än att slötitta på något man inte ens egentligen vill se på TV!  För ännu kortare pauser blir det ibland mer åt komedi-hållet, med Big Bang Theory eller How I Met Your Mother.

Så - vad har jag missat? Har du några andra tips?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar