måndag 20 maj 2013

Grilltillbehör

Ibland blir man ju lite trött på de vanliga ugnsbakade grönsakerna, eller potatissallad, ris, pasta eller vad man nu brukar ha till maten oavsett om den är grillad eller inte. Nu har jag fått en ny favorit, jag hoppas att jag inte kommer föräta mig på den innan grillsäsongen tar ordentlig fart bara, varsågoda!

Matvete à la Linda

Koka matvete (ni hittar det vid bulgur-hyllan, eller möjligen där det finns mjöl) enligt beskrivningen, men med bara buljong istället för salt. 5 dl vatten = en buljongtärning!

Under tiden rör ni ihop den här dressingen (lagom till 6 portioner matvete):

Saft från en citron eller 2 lime
saft från ca 3 cm riven ingefära
1 finriven supersolo vitlök
Finhackad chili eller ca 2 tsk sambal oeleg
½ tsk honung
ca ½ tsk salt
svartpeppar

Vispa ner en äggula

Vispa ner ca ½-1 dl olivolja i en tunn stråle. Äggulan gör att det blandar sig bättre. 

Häll dressingen över matvetet när det är varmt, men dra bort det från plattan först. Äggulan gör att det blir krämigt, lite som risotto. 

Jag gillar att göra en sallad av det här, och blanda ner tex avokado, körsbärstomater och mango (salladsblad blir lite tråkiga när man blandar ner dem så det är godast att ha bredvid). Blir det dressing över är den sjukt god att ringla över salladen med...

Det här blir ju rätt bra fart i, så jag brukar ta undan matvete till barnen innan jag rör ner dressingen. 

Gott att äta både varmt, ljummet och kallt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar