måndag 13 maj 2013

Project Ass

En liten snabbuppdatering på mitt lilla snyggare-rump-projekt.

Det har inte hunnit bli så många tillfällen än som jag hoppats på, har bara kört 2 pass med rumpa på 2 veckor, hade hoppats på det dubbla, men ibland kommer ju förkylningar och annat från livet emellan. Har i alla fall hunnit sätta ihop ett riktigt bra pass tror jag - efter förra passet hade jag GRYM träningsvärk i rumpan i hela 5 dagar! Här kommer det (med mina egna, påhittade namn i vissa fall):

Styrketräning - rumpa!

Knäböj med skivstång - jag har minskat vikten till 2x10 kg för att kunna göra riktigt djupa och bredbenta benböj, de tar mycket mer på rumpan. 3x8 st.

Cable Kick - man spänner fast foten i en cablecross (eller tar ett gummiband mellan fötterna om man inte har någon sådan) och sparkar med foten bakåt. 3x8 st på varje fot.

Kettlebell Swing - finns en superbra beskrivning här. Kör 3x8, jag kör på 20 kg men jag har ganska mycket muskler här tack vara kickboxingen (tror jag).

Pistol Squat med TRX - en sorts knäböj på ett ben, lättast att förklara med en bild:
Den är i princip omöjlig att göra utan TRX tycker jag (TRX är alltså de gula handtagen hon håller i - finns på de flesta gymmen). 3x8 på varje ben.

Rumppress på boll - Man har fötterna på en boll och pressar upp rumpan samtidigt som man spänner den och drar bollen fram och tillbaka (det här låter konstigt när man förklarar, jag tar en bild till)

De här fem rump-övningarna avslutas som alla pass med någon form av mag-övning, sen är det bara att vara försiktig när man sätter sig ner en vecka framöver ;-)

Jag hoppas kunna köra gym i morgon igen, min totala avsaknad av röst är mest kombinerad med en mycket lätt förkylning, så det bör inte vara några problem. Tycker inte det känns så farligt att vara lite snuvig när man kör styrka - det är när pulsen går upp som det blir jobbigt att vara sjuk...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar