måndag 29 juli 2013

Semester del 5

Mat och hälsa
Det känns lite konstigt så här på semestern, att inte träna alls. Eller tja, jag hade faktiskt med mig så att jag skulle kunna ge mig ut och jogga, men i 30 graders värme redan på morgonen (och det finns ju gränser för hur tidigt jag vill gå upp på semestern) och dessutom inga trottoarer häromkring, så blir det helt enkelt inget med det. Föga förvånande.
Men jag saknar att röra mig, här blir det ju mest att sitta i bilen, ligga i solstolen, bada och kanske strosa runt lite i nån affär eller så, och det både syns och känns på kroppen.
Maten vi äter är visserligen bra - oftast grillat kött/fisk/fågel med sallad och lite potatis till, men det blir mycket fett (creme fraichen här nere är så sjukt god att vi äter den rätt upp och ner som sås till maten). För att inte tala om lunchen, den blir ofta lite halvgrov baguette, en bit ost och så korv - som det SKA vara på semestern, men det är kanske inte så där värst nyttigt, speciellt inte när man gärna rundar av med fika varje dag med... Och ölen ska vi inte tala om... Nåväl, det är som sagt så det blir på semestern, men jag börjar känna att jag är mätt på det.
Det här, ihop med lite korv och ost, utgjorde antingen lunch eller kvällsmat för mig och maken. Inte direkt så hälsosamt, men herregud så gott!
Vi åt ute 3-4 gånger med, och om vi nu lät barnen sitta och spela på varsin mobil så gick det att få lite, lite lugn och ro några minuter. God mat, absolut, men klart svårare att beställa än i tex tyskland!
Jag var rädd att jag skulle tappa träningsmotivationen på semestern, men tvärtom känner jag mig jättetaggad! Nu vill jag jobba hårt med kroppen igen, göra den starkare, snabbare och bättre än den någonsin varit, och jag LÄNGTAR så efter att ta i så man får blodsmak i munnen! Konstigt, men jag vet ju hur bra jag mår av det. Jag är SÅ glad över den motivationen, och jag faktiskt längtar efter gymmet!

Det känns som vi varit borta hur länge som helst nu, men faktiskt är det bara 2 veckor sedan i morgon bitti som vi åkte. Dagarna här är liksom mycket längre, det är ju inte bara ljust utan även varmt länge, så man kan tex göra som vi gjorde idag - först sol och poolbad fram till ett-snåret, sedan gå i affärer ett par timmar, hem och äta middag för att sedan åka ut till en strand vid sex-sju och spendera ett par timmar där. Helt perfekt! Har förstått att det är fint väder hemma nu med, så jag hoppas att även resterande kvällar i sommar blir lika långa...
Här kommer några bilder från när vi var uppe i gamla stan i Mougins. Jag tror Picasso var där och målade en del eller nåt, mycket bilder på honom, men hela den gamla stadsdelen var nu full av konsthandlare och lite udda affärer, samt en del mysiga restauranger. Små, smala gator, såklart utan biltrafik!

Utsikten från gamla stan. 
 En kväll åkte vi västerut utmed kusten, där vi tidigare åkt för att komma till St Raphael. Nu stannade vi istället bara en bit på vägen, i en by som låg nere i en vik, och här spenderade vi kvällen på stranden och i vattnet. Här kom oxå en dykare upp med ett gäng fiskar han hade harpunerat (!), däribland en som såg ut som en barracuda...





Jag vet inte om jag nämnt vårt "husdjur" - sköldpaddan som bodde nere vid poolen? Vi matade honom med sallad och äpplen, han var väldigt söt :)


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar