tisdag 6 augusti 2013

Tre...två...ett...

....herregud dags att ta tag i sig själv!

Fyra veckors totalt träningsuppehåll och en, tja, fransk kosthållning har gjort att den där lite mer fasta kroppen har bytts ut mot en lite mer... mjuk? Och även fast det kändes vansinnigt motigt först, så har jag nu kommit igång med min träning igen. Sakta men säkert börjar det kännas bra igen, jag blir piggare och helt klart gladare (ok, bortsett från att man omöjligen kan vara glad de första dagarna på jobbet efter semestern).

Så, schemat för träningen ser ut ungefär som innan semester - styrketräning (så tung som möjligt) tre pass i veckan, kickboxing tre pass och kanske om nån vecka eller så att jag kanske skulle kunna tänka mig att komma igång och springa lite igen. Det är ALLRA trögast, så jag väntar på att träningssuget ska sätta in.

Men, den största nysatsningen för i höst är att jag (och maken) ska testa 5-2 fasta. Vi kollade på vetenskapens värld om det strax innan semestern, och båda två blev väldigt taggade på att prova. Nu kanske det visar sig att alla positiva effekter kanske inte alls infinner sig, men det är inget man dör av att prova (tror jag ;-) ...

I korthet kan man säga att man äter som vanligt (fast jag kör LCHF) 5 dagar i veckan, och två dagar i veckan begränsar man sitt kaloriintag mycket kraftigt (600 kcal för killar och 500 kcal för tjejer). Det här ska bla trigga cellerna att komma igång med cellreparationer och ha en rad andra bra effekter som jag inte har i huvudet just nu. Det är superenkelt att hitta mycket information om man googlar, kika själva om ni är nyfikna!

Idag var min allra första fastedag (jag kommer köra tisdag och torsdag), och den har varit ... intressant. Frukosten blev 500 g vattenmelon (borde valt yoghurt, så här i efterhand) och lunchen blev 5 dl toscansk tomatsoppa. Jag avslutade nu ikväll med ett ägg, och hamnade på 520 kcal, men det får vara ok. Eftermiddagen på jobbet var värst, då hade jag typ tvångstankar om att bara trycka i mig typ allt jag kunde komma på, men annars har det hållit sig hyfsat i schack. Själva hungern kommer bara i vågor och är inte så illa som jag trodde, speciellt kvällen har gått bättre än jag trodde.

Så, vi får väl se hur länge jag pallar, men jag tänkte i alla fall försöka hålla i det här augusti ut - ni får väl skälla på mig om jag verkar halka av banan ;-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar