tisdag 8 oktober 2013

Äppelpaj

I helgen skulle jag göra en äppelpaj jag fått recept på av en kompis. Nu visade det sig att jag varken hittade några pecan-nötter eller hade alla övriga ingredienser, så därför fick det bli en egen mix av flera olika recept. Resultatet blev riktigt bra, och även om jag inte har några exakta mått så tänkte jag försöka återge det till er:

Lindas äppelpaj
100 g smör
5-7 dl havregryn
ca 1 dl dinkelmjöl
2 msk mörk sirap
2 msk socker

Smält smöret, blanda i sirap och socker. Tillsätt sedan så pass mycket havregryn att det mesta av smöret sugs upp - tillsätt därpå lite mjöl för att binda ihop det hela. Dela smeten i 2 - häll en halva i en pajform (ca 25 cm in diameter, alltså inte så jättestor) och platta ut till en liten botten med baksidan av skeden. Blanda sedan följande:

3 dl creme fraiche
2 msk socker
2 äggulor
ca 1 msk riven ingefära

till en slät smet och häll på botten. Skiva 4 äpplen, stek i lite smör, kanel, kardemumma och socker. Lägg ovanpå "såsen". Överst ska man smula resterande del av degen (den ni hade i botten - du har väl inte ätit upp resten???). Sätt in i ugnen 200 grader i ca 30 minuter. Låt den stå ca 10-15 minuter innan ni äter!

Man skulle ju haft en bild på pajen, men det
hanns lixom inte med....

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar