onsdag 20 november 2013

Nytändning

För ungefär ett år sedan så vägde jag mig för första gången på en tanita-våg (en sån som väger fett- och vattenprocent samt muskelmassa). Då var jag inte särskilt nöjd, för att underdriva... Faktum är att den vågen visade på en fettprocent som var hela 33%, och då hade jag ändå tränat kickboxing i 1½ år, så vad den hade visat innan vill jag inte ens tänka på! De där 33% höll på att ta knäcken på mig just då, men samtidigt så var det delvis det som har motiverat mig att börja med styrketräningen och kontrollera kosten lite bättre.

Nu i veckan var det dags igen, det kom en tjej från Nordic Wellness till jobbet med en Tanita-våg. Jag hade sån ångest - skulle jag ställa mig på den igen och riskera att bli knäckt eller skulle jag chansa och våga? Det var faktiskt maken som fick mig att göra det tillslut, för som han sa - jag mår ju bra, är nöjd med min kropp och känner mig pigg och stark, så vad vågen än visar kan ju inte ändra det! Helt sant...

Så, upp på vågen, några jobbiga sekunder innan jag fick resultatet - 25,9% (är man normalviktig ligger man som tjej mellan 24 - 30%) ! Alltså hela 7,1% ner (eller tja, en minskning på ca 28% om man räknar det så), det kändes riktigt, riktigt bra! Tyvärr var det ju så att jag var så sjukt besviken efter förra mätningen så jag slängde den lappen, annars hade jag ju kunnat jämföra muskelmassa och en massa sånt med, men det får väl bli till nästa år då.

Taggad och nöjd blev jag i alla fall, vilken skillnad ett knappt år av gymträning kan göra!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar