lördag 14 december 2013

The best Julfest ever!

Åh, nu får jag äntligen berätta om vår julfest! Jag har ju varit med och ordnat till den, så jag har ju liksom inte kunnat berätta nåt om den innan, men nu så...!

Lite snabbt om upplägget - vi hade delat in alla 108 deltagare i 8 st lag. I själva festlokalen hade vi byggt upp 4 olika "rum", baserat på olika städer, det var Jönköping, Beirut, Tokyo och New York. I de här städerna möttes sedan två lag i taget, innan man bytte stad och träffade en ny grupp i en ny destination. Blev det lite virrigt?

I varje stad serverades passande mat, dryck och det bjöds på lite underhållning - man hade 25 minuter i varje destination så man fick liksom försöka att äta lite lagom överallt. Maten var kanon - min personliga favorit var Beirut som serverade Meze, jättegott!

Det kanske blir lite lättare att förstå med lite bilder, de här är tagna under dagen när vi riggade, så den effektfulla ljussättningen är inte på, och det är lite saker i bakgrunden, men jag tror ni förstår ändå..

JÖNKÖPING

Det här var det rum gästerna såg först, vi valde det för att folk skulle tro att et inte var något mer än ett vanligt
svenskt julbord. Här serverades julöl, snaps och julmat, i en mysig och rustik svensk julmiljö.




























Vi fick lite användning för de superfina plankborden vi använt på mässorna i höst.

BEIRUT
I Beirut serverades som sagt Meze. Till det ett egyptiskt öl (tror jag) och som
alkoholfri dryck fanns ett hibiskus-te. 
Jag och min kollega delade upp rummen så vi fick två var att inreda - jag fick Beirut och New York, hon fick
Tokyo och Jönköping. För min egen del blev jag mest nöjd med Beirut, och det var jättekul att se hur folk
reagerade när de såg att man skulle sitta på kuddar på golvet och äta :)
Som en liten bonus så blev det även magdans här inne för varje grupp, den blev
väldigt populär!


NEW YORK

Har tyvärr ingen bild på New York när alla ljus var tända och med de fantastiska, uppklädda kyparna.
Här serverades snittar och givetvis bubbel, och som underhållning blev det lite streetdance av 3 glittriga tjejer
från Pesets dans- och musiklinje. 




TOKYO

Man kan ju inte ha Tokyo som tema utan att servera sushi, eller? Lite kycklingspett och
annat gott blev det med, och förutom den japanska ölen så serverades såklart Sake!
Det var för övrigt mycket godare (och svagare) än jag hade trott. 
I varje rum fanns det plats för ca 28 gäster åt gången. Det krävdes lite logistik för att
få till alla byten och hinna plocka bort och fram mat, men det löste Sodexo på ett
utmärkt sätt!
Förutom att maten och dekoren var anpassad till varje stad, så var ju även servitörerna/servitriserna det - allt från Kimonos till tomtekläder! Helt fantastiskt, och alla hade verkligen gjort sitt absolut bästa!

Efter maten, runt 22-snåret, så kom det en sista överraskning - in mot mitten i alla rum hängde det ju oxå tyg, något jag inte tror att någon tänkte på, men när alla ätit klart släpptes det tyget ner från taket och avslöjade en scen med en DJ på - omgiven av efterrätt! Det blev SÅÅÅ SJUKT BRA!!!

Tyvärr har jag inga bilder från det, min telefon låg i en av städerna och spelade japansk avslappningsmusik (jag glömde visst nämna att vi även matchat dofter och ljud i varje rum va?).

Härifrån var det då efterätt och därpå dans för hela slanten!

Eftersom jag var med och fixade lite så hade jag inte direkt tänkt mig att jag skulle dricka så mycket, men jag kände mig halvt hög på bara förväntan, och ryktes med av den fantastiska stämningen, så det blev visst inte så ;-). Jag hade i alla fall så otroligt roligt, och en del av det var ju för att alla andra verkade ha roligt med så =)

Alltså - världens bästa julfest!!!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar