söndag 16 februari 2014

Våfflor!

Alltså, när man pratar om familjeliv så har den här veckan varit tämligen pestig, två barn som bara bråkar... suck. Med skitväder ute och nätter utan nån vettig sömn (Lukas sover ju oftast i min säng halva natten, pga att han själv sover så dåligt nu. Mycket växtvärk, bland annat.) blir ju humöret därefter, jag har kort och gott varit rätt sur känner jag.

MEN träningsmässigt har det varit en bättre vecka, eftersom barnen gillar att följa med och träna (eller ok, de får spela på telefonen, det är DET de gillar) så blev det träning både igår och idag, och dessutom ska jag ÄNTLIGEN få gå på kickboxingen idag! Får väl tejpa om fingret lite för att skydda det, men nu är det bra nog att slåss med (tror jag, det märker jag väl). Kosten har också varit rätt bra, om man räknar in att det blev en "ätardag" idag.

I fredags blev det alla-hjärtans-dag våfflor (LCHF), och eftersom det blev rätt mycket smet så gjorde vi en laddning nu till mellis jag och barnen (maken är inne och extrajobbar). Väldigt gott, faktiskt!

Våfflor är en av mina favoriter, så det känns gott att kunna äta dem även på
ett hyfsat nyttigt sätt. Det är ju inte så att man äter det tre gånger i veckan ändå så...

Ungarna älskade dem, och Oliver åt tre (!!!) hela våfflor! Nu åt jag med lättsockrad jordgubbssylt på, så helt LCHF blev det inte, men det finns tillfällen när man helt enkelt bara får inse faktum. Blir ju inga mängder heller, 3-4 tsk totalt. 

Nu tänker jag lägga mig på soffan en stund och försöka ladda om lite (och förhoppningsvis sova lite med). 

Åh, förresten, här är våffel-receptet:

Våfflor LCHF (8 st)
2 dl lättvispad vispgrädde
2 dl mandelmjöl
4 ägg
2 tsk bakpulver
lite salt
lite vaniljpulver

Mixa ihop smeten (den blev nästan bättre att grädda idag, så låt den gärna stå en stund i alla fall). Grädda i våffeljärn - OBS! Häll i mindre smet än om du gör vanliga våfflor, annars rinner det över!!! Ät och njut!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar