söndag 11 maj 2014

Scones

Himlans trevlig helg det här, först assisterade jag maken på hans träning medan Oliver spelade tennis (kände mig helt slut i kroppen efter veckans pass så det var lagom att stå bredvid) och så blev det såklart lördagsfika på Rosetten.

Efter det hade maken tänkt till lite, så vi åkte till Gränna en sväng hela familjen, där det faktiskt visade sig vara sol från en klarblå himmel! Visst, lite kyligt i luften, men när man kom i lä blev det riktigt skönt. Barnen fick titta på när de bakade polkagrisar, och jag tittade på killen som bakade polkagrisar ;-) Haha, vilka fina armar man får av det jobbet...


Till kvällen blev det barnfritt, och en födelsedagsmiddag till mig på Tegel med goa vännerna! Väldigt trevligt, älskar verkligen deras koncept "en kul kväll", man får 5 smårätter och sedan en huvudrätt. Perfekt när man är några stycken, man sitter och tjötar och skickar runt faten, och det blir en väldigt skön stämning! Kvällen avrundades på 8 glas, där grabbarna körde nån slags shotrace... ;-)




Idag blev det dagen-efter-frulle på nybakade scones, herregud så jävla gott det är ändå... Ska dela med mig av mitt recept tänkte jag:




Scones
6 dl rågsikt
2 dl grovt rågmjöl
1,5 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 g smör
3 dl filmjölk

Blanda de torra ingredienserna, och hyvla sedan ner smöret. Smula runt det tills mjölet är grynigt, och tillsätt sedan filen (kan behövas lite mer ibland). Forma till 8 scones, eller gör 2 stora och skär i fjärdedelar. Grädda mitt i ugnen 10 minuter på 250 grader. Supergott med Tobbes Aroniamarmelad!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar