lördag 21 juni 2014

En midsommarnattsdröm

Jahapp, så har det varit midsommar då, eller det har varit ungefär som vilken vanlig helg som helst här hemma, med ett undantag: jag uppfann den nya traditionen att på midsommarafton får man äta jordgubbstårta till (efter) frukost.

Man ska ju ge sina barn traditioner, säger de ju...

Och äter man jordgubbstårta så gör man det på mormors gamla rosenporslin, såklart. 


Hemgjord jordgubbstårta, och ÄNDÅ var den banne mig inte lika god som den jag gick i taket för på Racketcentrum sist. Men inte dum ändå ;-)

Vi grejade mest lite hemma annars, och tog en promenad i solen (men iskalla vinden), regnet slapp vi ju i alla fall. Till kvällen blev det lite god mat - snabbgravad, grillad lax, med färskpotatis och dessutom Såsen. Ni vet Umamimajonäsen vi gjorde med kockarna på mitt jobb för ett tag sen, jag gjorde den, fast med mindre olja, och blandade ut med gräddfil och hade som sås. *äkta Homer Simpson dreggel*



Det ni skymtar i bakgrunden av bilden är ett litet experiment, vi har tänkt göra snaps eller likör av våra aroniabär när vi inhandlat lite sprit på semester, men det var ju ändå midsommar och vi hade ingen snaps, så vi testade en snabbvariant. Jag lade helt enkelt lite av vår aroniamarmelad i botten på en liten glasburk, fyllde upp med ca 1½ dl vit rom och ställde in det i frysen ett par timmar. Det blev oerhört gott. Däremot måste det vara nåt i bären som gör att man blir bakis dagen efter....

Idag har jag varit seg, lite småbakis, irriterad, trött och lite rastlös. Inte en bra kombination... Gud vad jag vantrivs med att bara dega så här, jag vill ju använda kroppen! Kollar dessutom lite på "Svett och etikett" på SVT play, och det blir man ju inte mindre träningssugen av. Fasen, det är ju så skönt, och roligt, att träna! Sen får man ju försöka känna av dagsläget, känns rätt meningslöst att försöka göra nåt av det hela liksom. Men i morgon är en annan dag!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar