fredag 25 juli 2014

Sommar och sol

Det känns väl nästan som om man ändå bara MÅSTE skriva ett inlägg om sommarvärmen.... Om inte annat får man väl läsa det i vinter, när man fryser in till benmärgen och sommaren känns oändligt långt borta!

Nu har det ju varit riktigt askalasvarmt sen vi kom hem från Frankrike ungefär, och jag måste säga att jag verkligen älskar det! Vi har byggt altan och grävt och grejat i värmen, men tar man det bara lite lugnt så funkar det bra det med. Dessutom har det ju varit alldeles ljuvligt att kunna åka och hoppa i Västersjön eller Axamo för att svalka av sig och tvätta bort sågspån och byggdamm...

Här har vi en bit av den nybyggda altanen utanför "barnens" tillbyggnad av huset. Mycket nöjd!

Till och med jag, som är världens badkruka, har badat 10-15 ggr den senaste tiden. Skulle nog gissa på att det är ca 24 grader eller så i sjöarna här runtomkring, och då är det ju helt ok - speciellt när det är 28 grader i skuggan (och 42 i solen).

Vi har varit i Tenhultsjön och metat med, som tur var fick Oliver både aborre och mört, annars hade han nog tröttnat lika fort som sin lillebror!






Dessutom blir man inte så hungrig i värmen, en glass funkar bra (eller ja, ni fattar) som mellanmål eller enkel lunch, och så grillar man lite senare på kvällen sen. På tal om att äta, det brukar alltid bli för kallt i vinden för att sitta och äta ute på altanen på baksidan på kvällen, men nu har vi ätit här ute flera gånger, och även lite frukost i skuggan - uterummet är lite väl varmt nu på morgnarna när solen ligger på.

Har tom lyckats få lite solbränna, även om det har tagit tid, tycker inte den svenska solen tar nåt alls nästan, så jag har absolut inte bränt mig någon enda gång. Men visst, så fort vi har varit ute och byggt, skruvat eller grävt så har man ju gått i bikini, så det bör ju ge lite färg förr eller senare...

Nu sitter jag på altanen i skuggan och väntar på att maken ska komma hem - stackarn började ju jobba igår...

Det är i princip bara när det är riktigt varmt på sommaren som jag verkligen älskar öl, men en sån här dag är det ju sjukt törstsläckande!

Hoppas att ni alla har det lika skönt som oss i värmen!








Inga kommentarer :

Skicka en kommentar