onsdag 20 augusti 2014

Nu är det bara 5 månader kvar...

Kommer ni ihåg när jag först skrev att jag skulle göra Aroniasnaps eller Aronialikör? I fredags var det dags att sila av bären och söta drycken!

För det första kan jag ju säga att den klara färgen som ni såg på första bilden väldigt snabbt färgades nästan svart i flaskan - Aroniabär är makalöst pigmentrika!

Så här såg det ju ut precis när jag lagt i bären...

...och så här såg det ut efter en kvart och sedan hela tiden. 
Jag silade bort bären och kokade en sockerlag på 2 dl socker, lite vaniljpulver och ½ dl vatten som jag sedan tillsatte lite i taget för att få den sötman jag ville ha - dock gick det åt nästan allt eftersom bären är tämligen sura och dessutom var det ju ca 7 dl sprit. Jag landade på en smak som är lite, lite sötare än snaps, men absolut inte så söt som likör. Det blev sinnessjukt gott, och jag kan tänka mig att när den fått lagras fram till jul nu då (om jag kan hålla mig) kommer den bli fantastisk.

Snart är det dags för nästa skörd av Aronia, och den ser ut att bli riklig!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar