lördag 2 augusti 2014

Quiche Lorraine

På en bistro mitt i Paris satt vi och duckade undan det värsta ösregnet nu på semestern. Pojkarna åt en suverän pizza, och jag åt en äkta fransk Quiche Lorraine som var fantastiskt god. Det här är min variant, med purjolök och ost i (vilket tydligen det inte "ska" vara i en fransk quiche, men jag är ganska säker på att det var det i den jag åt).

Den jag åt i Frankrike var ännu tjockare, och om du vill kan du öka på
äggstanningen lite. Inte så kalorivänligt dock ;-)




Quiche Lorraine (eller ost- och skinkpaj, på ren svenska)

125 g smör, kylskåpskallt
3 dl mjöl (jag tog 2 dl vetemjöl och 1 dl rågmjöl)
1-2 msk kallt vatten
0,5 tsk salt

Mixa i matberedare tills det nätt och jämt blir en deg. Plasta in och lägg att vila i kylen, minst en halvtimme men gärna längre. Kavla eller tryck ut degen i en form, tryck fast kanterna med lite ugnsfolie och förgrädda pajskalen i ca 10-15 minuter (man kan ta bort folien efter ca 10 minuter och grädda det sista utan folie).


400 g rökt bog, i tärningar
1 purjolök, skuren i småbitar
100 g finriven smakrik ost
2 pkt creme fraiche
4 ekologiska ägg
salt och peppar

För lite extra smak, bryn bogen och purjolöken. Vispa sedan ihop creme fraichen och äggen, innan du tillsätter ost, purjolök och bog. Salta och peppra efter smak! Häll fyllningen i pajskalet och grädda i nedre delen av ugnen (200 grader) i ca 30-40 minuter, eller tills den stannat och fått lagom färg.



Paj känns som en av de sakerna man inte gillar förrän man är "vuxen", har inte gillat det under hela min uppväxt, och framförallt inte pajskalet, men  nu för tiden kan jag bli jättesugen. Jag har kanske blivit gammal? 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar