söndag 28 september 2014

Äppelpajsgröt med vaniljproteinsås

Jag älskar äpplen, äppelpaj, äppelkaka, ugnsbakade äpplen - you name it, och jag ÄLSKAR havregryn. MEN, hur fint än en äppelpaj nu skulle sitta så är det ju liksom inte nåt som är särskilt nyttigt, speciellt inte när man försöker äta enligt makros. Man blir i det läget väldigt uppfinningsrik har jag kommit på, ibland blir det lyckat och ibland inte ("va, ska det här föreställa nyttig kladdkaka, den är ju skitäcklig"), men den HÄR gången blev det en riktig höjdare! Förutsatt att du inte hatar havregrynsgröt....

Äppelpajsgröt med vaniljproteinsås
1 äpple, tärnat i små tärningar
kanel
kokosolja (eller lite smör)

Fräs äpplet med en massa kanel i oljan, tills den börjar mjukna (jag vill att äpplet ska vara genombakat, annars kan du strunta i detta steget och få hårda äppelbitar om du vill ha det).

0,5 dl havregryn
0,75 dl mathavre (eller bara havregryn om du gillar det bättre)
2-2,5 dl vatten

Häll på, koka som vanlig havregrynsgröt i 3 minuter. Ta av kastrullen och låt svalna nån minut, rör sedan ner ca 2-3 msk vaniljkaseinpulver (jag TROR vanligt proteinpulver av vassle skär sig i värme). Rör runt tills det ser ok ut.

Servera med "vaniljsås"
1 dl mjölk
½ dl vaniljproteinpulver

Ser ut som vanlig gröt, men det smakade helt fantastiskt gott!



Jag åt den här (rätt stora) tallriken på eftermiddagen, blev en perfekt uppladdning för ett kickboxingpass!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar