fredag 26 september 2014

Kulinariska upplevelser

Med tanke på min väldokumenterade fascination av mat så finns det en hel rad maträtter som jag lagat eller smakat ENBART på grund av att det låter gott eller intressant. Några exempel:

Filbunke - låter ju otroligt hemtrevligt och väldigt gott. Jag blev smått besviken när jag insåg att det helt enkelt var just fil det blev av det hela.

Kalvdans - smakar ungefär som slät ostkaka, helt ok.

Läfsor - åts med smör och socker för längesedan på en marknad, något mellanting mellan crepes och tunnbröd, väldigt gott om jag inte minns fel.

Råbiff - oväntat gott och numer något jag gärna gör själv när jag har tillfälle

Ostron - tja, en geleklump som smakar havsvatten och citron. Fattade inte riktigt grejen?

Pocherade ägg - alltså, det är ju bara ett löskokt ägg utan skal. Överskattat.

Det finns säkerligen en mängd fler saker, som jag inte kommer på just nu. Idag lade jag till en ny sak på listan som jag alltid velat testa, rostade kastanjer. För det första är det INTE såna man plockar här i sverige på kastanjeträd, de är giftiga, utan jag köpte några stycken på konsum. Rostade dem i ugnen 30 minuter, skalade dem och konstaterade att de smakar som ett lite torrt, rostat majskorn. Gott, men liksom inte fantastiskt, åtminstone inte när man ätit 2-3 stycken. Men det LÅTER ju så gott... "roasted chestnut" liksom...


Vidare på listan av saker jag skulle vilja smaka är:

Äkta belugakaviar (är det som med ostronen, helt överskattat?)

Palt - alltså, jag vet ju vad det är, men det känns som man borde testa det ändå.

Spettekaka - aldrig smakat, men den SER ju rolig ut

Haggis - bara för att!

Plum-pudding - de verkar ha ganska konstiga desserter / bakverk, engelsmännen. Klart man vill prova! Gäller ju även en riktig klassisk Christmas Pudding.

En äkta Gumbo (ok, det här kan komma från nån gammal period när jag fascinerades av Vodoo och spelade Gabriel Knight).

Det finns nog även här en massa saker som jag bara inte kommer på just nu. Vad har du för mat du vill testa, eller mat du HAR testat?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar