måndag 15 september 2014

Kycklingsoppa

Det här är en (ganska) klar soppa, med hetta från chili, ingefära och vitlök. Jag gillar många asiatiska smaker, men citrongräs är en grej jag INTE klarar av, men gillar man det så passar det bra i den här soppan med.

Så här älskar jag att ha det när jag lagar mat i lugn och ro. Tid att hacka, skala och förbereda, och jag vill plocka undan all disk så snart det bara går. DÅ är det terapi att laga mat....

Vitlök supersolo - jag använder nästan alltid den, enklare att jobba med och mindre ofta "besk" i smaken. Min baskrydda nummer två, näst efter salt!


Kycklingsoppa
1 stimlad lök
2 strimlade solovitlökar
1 hackad chili
1 hackad, torkad och blötlagd chili (använd vattnet i soppan sen)
1 bit (ca 2 cm) finhackad ingefära
Den vita delen av ett knippe strimlad vårlök

Fräs ihop ovanstående i lite sesamolja. Tillsätt ca 700 g strimlad kycklingfilé, fräs ett par minuter till innan du häller på vattnet från chilin och ytterligare ca 1 liter kokande vatten. Tillsätt 4-6 buljongtärningar och låt det koka ca 5 minuter tills kycklingen är klar. Vispa upp och tillsätt:

3 ägg

rakt ner i soppan, det blir som långa vita trådar, ser lite knasigt ut men blir väldigt gott och lägger dessutom till protein i soppan. Tillsätt sedan:

sojabönor
broccoli
sockerärtor eller sugarsnaps (strimlade)
resterande strimlad vårlök

Låt det bli genomvarmt. Smaka väldigt gärna av med fisksås, som ger lite umami och fyllighet, eller med mer buljong om du vill ha det.

Perfekt feelgood mat!

Den ser ju kanske inte sådär supervacker ut. Ser dessutom att det redan nu är såpass mörkt inne i köket att alla bilder blir tämligen mörka. Skit oxå. 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar