torsdag 11 september 2014

Kycklingwook

Det är ju tur att man inte är själv när man äter enligt en viss princip - kommer man inte på nån vettig mat själv kan man ju få tips, och därför blev det kycklingwok i går kväll (tack för det, G). Dessutom blev jag lite nyfiken på den här produkten:

Sjögräsnudlar, består av vatten, tång, aloe vera och ett enda förtjockningsmedel. Helt ok!
Nudlarna är i princip både kolhydratfria och kalorifria. I kall form var de liksom krispiga (och smakar absolut ingenting om de inte smaksätts), men i min wok betedde de sig som vanliga ris- eller glasnudlar och blev mjuka. De sög dessutom åt sig av smaken i såsen, så det överträffade STORT mina förväntningar på den här konstiga produkten!

Woken kommer ett "recept" på här, jag höftar mycket och smakar mig fram, så såsen är en ungefärlig uppskattning.

Kycklingwok (400 g ger ca 350 kcal med nudlar och allt) 4 portioner á 400 g. 
700 g kycklingfilé, strimlad, stek i hög värme med lite sesamolja (1 msk), lägg åt sidan.
Tina och skär upp ca 500 g broccoli i lagom bitar, stek tills vätskan är borta och lägg åt sidan.
Strimla och bryn i 1 msk sesamolja:
1 gul lök
så mycket vitlök som du kan med (2 solovitlökar tog jag)
1-2 cm färsk ingefära
chili
Lägg sedan ihop allt i stekpannan.
Tillsätt ca 2 dl sojabönor.

Smaksätt och gör en "sås" genom att tillsätta
Soja samt japansk sojasås (nästan en dl av den senare)
tigersås
chilisås
2-3 msk tomatpuré
och andra kryddor som du känner för =)

Skölj och rör ner sjögräsnudlarna ( i efterhand kan jag tänka att jag nog kanske borde klippt isär dem lite, de är väldigt långa och håller ihop förvånansvärt bra). Det räcker att du rör ner det så de får bli varma ordentligt, så är rätten klar!

Oliver fick en portion (innan jag tillsatte chili och tigersås) och blev ganska förvånande helt extatisk och hävdade att det var tom bättre än tacos!?! Kan ju inte bli bättre betyg av barnen! Både jag och maken älskade det, och man blev riktigt, riktigt mätt - helt perfekt!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar