tisdag 21 oktober 2014

Matporr

Alltså, jag har ju helt klart en grej för mat. Allvarligt talat skulle jag kunna kolla på matlagningsprogram hela dagarna (vilket jag testade när jag var mammaledig) och läsa oändligt med matböcker, tidningar och recept, för att inte tala om hur mycket tid jag skulle kunna lägga på att matsurfa. När det gäller TV så är det ju mer avancerat - desto bättre, som gäller, och jag vill framförallt ha inspiration.

Det är extremt sällan jag faktiskt följer ett recept rakt av, jag vill oftast anpassa det lite efter min egen smak och mitt egna skafferi, och helst göra maten lite nyttigare om det går. Skulle någon fråga vad jag tänker på största delen av dagen så skulle det helt klart vara... mat. Och efterrätter och bakverk.

Program som dessertmästarna älskar jag, för där får man verklig inspiration, till skillnad från tex hela sverige bakar där det, åtminstone sällan, handlar om några direkta innovationer.

Ett litet bildexempel från dessertmästarna i kanal5. 


När (hahaha) jag blir mångmiljonär på lotto ska jag matresa mig genom världen, äta sushi i Tokyo, oxfile i Argentina, pasta i Italien, haggis i Skottland och plum-pudding i England. Jag vill testa allt, på fina restauranger och kvartershak, och skulle recensera ALLT. Helt allvarligt, det skulle vara en helt fantastisk upplevelse, men eftersom det aldrig lär hända så fortsätter jag att anpassa och prova mig fram i mitt eget kök.

Och faktiskt - det är inte många saker jag skulle säga att jag gör så mycket bättre än någon annan, men jag kan faktiskt laga riktigt god mat - åtminstone enligt min egen smak, och i slutändan är det ju ändå oftast det som räknas.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar