torsdag 23 oktober 2014

Ut ur mörkret

Jag tycker att det är väldigt kul att fota mat, och matlagning. Följer själv ett flertal bloggar som inriktat sig BARA mot det här, och älskar när tex How sweet it is eller Love and Oliveoil fotar mat som gör att vem som helst börjar dreggla - oavsett vad det är för mat de fotar... 

Själv har jag ju nu faktiskt kameran för att fota, men jag saknar lite de övriga förutsättningarna. Eller ja, maten har jag ju också ;-). Sommartid är det inga problem, då kan man bara gå ut i uterummet där ljuset oftast är riktigt, riktigt bra, men vintertid och inomhus blir det inte direkt några vackra bilder.

En av de bättre inomhusbilderna, men de blir ändå mörka och gula - till en viss del går det ju fixa i photoshop i efterhand, men dels tar det lite extra tid som jag inte alltid har, och dels blir det aldrig HELT bra ändå. 

Bild i uterummet, mycket bättre ljus, dessutom tycker jag om att kunna få lite djup i bilden. 

Kass inomhusbild.

Schysst bild i uterummet. 
Ja ni fattar, det blir inte bra bilder inne i mörkret helt enkelt. 

Jag funderar lite på att bygga någon mycket enkel form av ljuslåda, eller har någon några andra bra tips??? Känner mig lite för dåligt bevandrad i det här ämnet känner jag, och det är ändå absolut något jag skulle vilja kunna göra bättre. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar