tisdag 20 januari 2015

Endast det bästa är gott nog

Jag är en matfantast, på riktigt, som de flesta som känner mig vet. Att äta nyttigt innebär därmed lite av en utmaning, för visst, det är jätteenkelt att göra som många gör och äta lunchlådor med kycklingfilé och broccoli, men det tillfredsställer inte riktigt mitt krav på att maten ska vara god på riktigt. För både kyckling och broccoli ÄR ju gott, men BARA det är ju liksom bara... näring. Inte mat.

Det här innebär ju även att många ersättningsprodukter faller bort, de flesta proteinpulver är ganska äckliga och jag kan inte riktigt lura mig till att tycka om dem, så de jag köper och använder måste vara gott på riktigt. Jag gillar ju mina kaseinpulver från MMsports, de är så pass goda att jag gärna äter dem - även om inte vaniljpulvret är lika gott som en äkta, hemgjord vaniljsås så är den ändå riktigt god.

Är man lite kräsen med sin mat så är det svårt att alltid välja nyttiga alternativ, men nu för tiden när jag fått lite fason på mitt liv så är jag också lite mer flexibel, fast jag får ändå hålla mig i skinnet för att inte övergå HELT till en diet på semlor. Det skulle kunna hända....

Sist jag var på bio så hittade jag till exempel ett "bättre-val-godis", om man nu prompt vill äta godis någon gång, nämligen Kung Markattas sojabönor i choklad. Sinnessjukt goda (påminner om M&M's fast inte så söta) och i en lagom liten påse om man inte kan behärska sig.

Läs om dem här. 
Mindre socker och kolhydrater, och mer protein... Bättre än lösgodis, liksom, om man nu känner att man vill äta något.

För övrigt har jag bytt ut mesta möjliga av min mat till ekologisk mat, och det är nästan inga halvfabrikat i köket hemma längre, även om det händer - för man är ju inte mer än människa...

Har du nåt bra tips på "ersättningsmat" som ändå är gott på riktigt???

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar