torsdag 1 januari 2015

Flaugnarde

När vi på juldagen var bjudna till mina föräldrar på fransk middag så tog jag med en fransk dessert - flaugnarde. Det är en av mina personliga favoriter, men den är lite speciell. På ett sätt påminner den lite om en söt ugnspannkaka, med en vuxen smak av de romdränkta katrinplommonen, den är inte så söt, utan alldeles perfekt!


Flaugnarde

4 ägg (eller 8 av mina egna, som är pyttesmå)
1½ dl florsocker
1,3 dl dinkelmjöl
1 dl mjölk
en nypa salt

6 katrinplommon
1-2 msk rom

Om man inte har just rom så funkar det med cognac, whisky eller någon likör med. 
Börja med att skära katrinplommonen (alltså, torkade) i små bitar. Häll över rommen, och låt det stå och suga åt sig, allra helst en timme eller mer, men det beror ju på hur mycket framförhållning du har ;-)

Vispa sedan äggen riktigt fluffigt, innan du siktar ner mjöl och florsocker. Vänd försiktigt ner detta, och tillsätt sedan salt och mjölk. Lägg i katrinplommonen och även den resterande rommen, och rör om.




Häll smeten i en smord ugnsform, det går bra med en med löstagbara kanter. Plommonen kommer ha lagt sig i botten av smeten, så försök fördela ut dem jämt i formen.

Försök att inte äta upp ALL smet. Jag säger försök, för jag vet hur svårt det är...




Grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter, tills smeten stannat. Ibland, av oklar anledning, kan de ta dubbelt så lång tid, men i ärlighetens namn gör det inte så mycket om den får ett lager av lite lösare smet på ovansidan.

Servera med lättvispad grädde - allra helst smaksatt med lite punsch eller rom.

Viva la France!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar