fredag 16 januari 2015

Inre frid

Jag ska för det första direkt säga att jag inte är särskilt insatt i NÅGON religion, jag har väl ungefär med mig de kunskaper om ämnet man fick i skolan. 

I vårt sovrum har det blivit så att jag har med tiden köpt och ställt in ett antal "Buddhas", de flesta inköpta på Indiska vid lite olika tillfällen. Jag tycker att det är en väldigt mysig och fridfull figur, som passar bra in i ett rum där man mestadels vilar. Tycker ändå det är lite intressant vilka symboler man väljer till olika religioner, den här fridfulla varianten är väl mycket trevligare än en man uppspikad på ett kors?!?


Rent spontant så tycker jag nog att buddhism och hinduism verkar vara lite trevligare varianter än övriga religioner, lite fredliga och inte lika benägna att trycka på sin religion på andra - med våld. Men som sagt, jag är inte helt insatt så jag kan ha fel, det är bara min känsla baserat på det lilla jag vet. 

Jag kan förstå att människor har ett behov av att känna att det finns "något", däremot kan jag inte riktigt förstå hur man i dagens upplysta samhälle kan tolka tex bibeln så bokstavligt - jajamän, gud skapade jorden på 7 dagar osv.... Mmm, och så tryckte han ner lite dinosauriefossiler för att han hade tråkigt eller? Nåväl, alla får tro vad de vill, så länge ingen försöker trycka på mig en religion =)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar