onsdag 7 januari 2015

Kycklinggryta med champinjoner

Gårdagens middag blev ett litet hopplock av vad jag hade tillgängligt, inte mindre gott för det dock, och dessutom får måltiden kvalificera sig under benämningen "nyttig mat". Allt är inte exakta mått, jag smakar mig för det mesta fram när det gäller kryddning, men här kommer receptet i stora drag:

Kycklinggryta med champinjoner

4 kycklingfiléer i bitar (eller en styckad hel kyckling)
ca 30 champinjoner, delade i 4 bitar
1 purjolök
hackad vitlök efter smak
1 pkt bacon (går bra utan det med)
smör att steka i
ca 2 msk dinkelmjöl
mjölk
1 msk soja
2-3 msk fond (jag tog kantarellfond)
2-4 tsk dijonsenap
persilja

Börja med att dela och steka champinjonerna i lite smör, tills de börjar vätska av sig, och sedan tills de blivit lätt brynta. Lägg i kycklingbitarna, baconet, purjolöken och vitlöken, och bryn allt lite lätt. Strö över mjölet, rör om, och häll sedan över så mycket mjölk som du själv vill ha, jag älskar sås, så det blev ganska mycket. Tillsätt fond, dijonsenap och soja, och krydda med salt och vitpeppar tills du är nöjd. Låt puttra i ca 20-30 minuter.

Jag serverade med ugnsrostade rotfrukter, närmare bestämt rödbetor, kålrabbi och morötter (och lite extra potatisklyftor till barnen).



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar