torsdag 15 januari 2015

Plättlätt

Först och främst ett STORT tack för all fin pepp på gårdagens inlägg! Det värmde mycket! Och som sagt, oftast låter jag det inte betyda något, men ibland, från vissa människor, tar det ändå.

Nåväl, nog om det, för stunden, och så in på ett HELT annat ämne!

Det finns en sorts mat som kan få mig att göra avsteg från vilken diet som helst, och det är pannkakor och plättar. Jag. Kan. Inte. Leva. Utan. Plättar. Vet inte exakt vad det är som just gör den här enkla rätten så barnsligt, löjligt god, men det är verkligen en favorit.

Jag har mormors gamla plättlagg och steker i, och allra bäst blir dem om man steker dem i kokosolja. 

Jag har provat en massa olika recept på "nyttiga" pannkakor/plättar/våfflor, men är man ett riktigt fan så är det ändå svårt att HELT acceptera tex kesoplättar som ett fullgott alternativ. Om man däremot är beredd att göra en sorts kompromiss så kan man hitta plättar som är lika ljuvliga som helt vanliga plättar - och då är jag ändå väldigt kräsen! Igår gjorde jag plättar till mig och barnen, amerikanska sådana, och de blev helt perfekta.... Nu måttade jag inte helt exakt, men jag har försökt skriva ner receptet så likt mitt original som möjligt. De här plättarna är klart nyttigare än vanliga, men smakar EXAKT som man vill att plättar ska smaka, och barnen hade absolut inget negativt att säga heller :)

Typ nyttiga, och löjligt goda, amerikanska plättar

5-6 dl ekologisk A-fil
2 dl ekologiskt havregryn
2 dl ekologiskt rågmjöl
2 dl ekologiskt dinkelmjöl
1 dl vassleproteinpulver, vanilj
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 ägg (eller 6 av mina egna, miniägg)

Mixa allt med en handmixer, till en slät smet. Späd smeten med bubbelvatten tills den nätt och jämt går att hälla. Låt smeten stå i minst 10 minuter, blir den alltför tjock under tiden så späd den, men den ska som sagt var vara riktigt trögflytande. Grädda till gyllene plättar och servera med ditt favorittillbehör!

Idag fick det bli med lättsockrad jordgubbsylt, men bäst är det med hemgjorda, rårörda jordgubbar... 

Dessutom blir de ett perfekt mellanmål till Oliver som ska ha med mellis till en utflykt, med lite ekologiskt jordnötssmör mellan!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar