torsdag 30 april 2015

Zwei grosse Bier, bitte!

När morgonen känns trist och arbetslusten inte är på topp så är det helt perfekt att diskutera semesterplaner med maken i bilen på väg till jobbet! Finns nog inget man blir så glad av faktiskt! Bara att få planera, fundera, diskutera och drömma så tas man från en kall torsdagmorgon i april till en tidig, tidig morgon i sommar, den där morgonen när man har packat bilen, väcker barnen som blir alldeles uppjagade och glada, och vänder kosan söderut...

Jag ÄLSKAR den känslan (vem gör inte det)! Faktum är att jag kan få den bara genom att åka på motorvägen till Bankeryd, för för mig är E4 söderut samma sak som en start på semestern.... Man är trött men alldeles pirrig, och vet att snart, snart står vi på färjan och sen är vi i första semesterlandet Tyskland (Danmark räknas inte i det här sammanhanget, det är bara nåt man åker igenom så fort som möjligt). Tyskland är dessutom makens favoritland, okomplicerat och strukturerat, med god öl och god mat - ingen "fine dining" men väl så fantastisk mat på små Gasthaus där du får stoooora köttbitar och Rumpsteak...

Dag två räknar vi med att komma neråt alperna, och den storslagna känslan man får när bergen först ser små och avlägsna ut och sedan formligen omgärdar bilen, höga och majestätiska, och man känner sig väldigt liten, men på ett bra sätt :)

Sista resdagen ska vi då komma fram till huset vi hyrt i Kroatien, det är lite nervöst eftersom jag inte har NÅN koll på kroatiska... Jag kan inte ens säga "tack" och "ursäkta", och det känns jättekonstigt! I Tyskland kan jag klara mig riktigt bra, i Frankrike kan jag åtminstone förstå lite och kan några fraser, och likadant i Spanien, men Kroatien?!? Ingen känsla alls för det språket ju! Lite läskigt... Inte för att jag tror att det kommer vara något problem som sådant, men jag tycker om att kunna åtminstone vara artig i det land jag kommer till...

Så - vad har ni för planer till semestern? Kanske tips inför vår resa rent av? Tänk dig dit och njuuuut....

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar