måndag 11 maj 2015

Va, är det inte sommar än?

Jag. Har. Inget. Tålamod.

I alla fall när det gäller vissa grejer. Eller förresten, när det gäller många saker när jag tänker efter. Typ alltid.

Nåväl, till saken, jag gillar ju att greja i trädgården och plantera och så, fast det mesta jag gör är mer eller mindre chansningar och resultatet av lite googlingar. Det brukar dock ta sig ganska bra, jag har antingen väldigt mycket tur eller så finns det ändå lite känsla för grönt i händerna...

Ibland googlar jag däremot saker EFTER att jag redan gjort dem (så jäkla dumt, men vad fan), det gjorde jag tex i helgen efter att jag planterat ut mina tomatplantor i den fina trälådan som står där just för det ändamålet... Tydligen var det alldeles för tidigt, så jag fick springa ut och täcka över planteringen med en planteringsduk (heter det det?) och hoppas att det är tillräckligt för att plantorna ska klara sig =/

Nu ser det ju lite tilltufsat ut, men det blev ändå ganska bra. Det är en blandning av två sorters tomat, ett par paprikaplantor, och två chiliväxter. 

En av tomatplantorna har i alla fall växt som tjyven inne, får väl se om de klarar sig nu då... hmm...

Paprikaplantorna är mer blygsamma.
Klart hönorna ska vara med ute när vi är ute och grejar, dessvärre tar de sig lite väl stora friheter ibland så man får jaga in dem från gatan eller grannarna, så nu försöker vi vara ute samtidigt som de är det.
Goaste hönan - Bella, som går att både klappa och ta upp i famnen.
Självklart har jag ju även sått i trädgårdslandet, men det tror jag faktiskt ska vara ok, det ligger i skyddat söderläge och smultronbuskarna (buskar?) blommar för fullt där. Där har jag hittills odlat morötter, dill och så ganska mycket blandsallad. Den senare är mest till för hönorna faktiskt, tycker att de kan få lite extra gott till sommaren de med - men innan det hinner börja växa ordentligt har jag täckt alla fröer med växtdukar, just för att inte hönorna ska picka upp allt i förtid. Ett lite annorlunda problem än många andra har kanske =)

Klart man ska vara med på bild när man poserar så fint. Den här rasen (dvärgkochin) kallas ibland för hjärtformade, och i profil är de ju just det, med den lilla bollformade rumpen. Så söta små saker...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar