onsdag 19 augusti 2015

En inaktiv rumpa?

Tur att man aldrig är för gammal för att lära sig saker, i går fick jag något av en "uppenbarelse" faktiskt, relaterat till träning.

Jag gick hem igår, och helt plötsligt när jag går i Dunkehallabacken inser jag att jag bara använder framsidan av låret och går lätt dubbelvikt?!? I mitt huvud använder man ju rumpan och baksidan av låret när man går i en uppförsbacke, så jag försökte göra om mitt gångsätt genom att tänka att jag skulle låta rumpan och baksidan av låret vara det som skulle driva mig uppåt, och helt plötsligt gick jag ju dels med rak rygg och så blev det ju inte så jobbigt längre (mina lår var nog rätt trötta vid det laget). 

Väl hemma blev jag lite mer nyfiken på fenomenet, jag har länge suktat efter de snygga hamstrings jag tex ser när jag tränar på racketcentrum, när de lite yngre tennistjejerna är inne på gymmet och tränat, men mina egna hamstrings (och till en viss del rumpa) förblir yttepyttesmå... 

Låret ska ju inte bara ha en stor muskel framtill, som på mina ben, det ska ju såklart ha en muskel bakåt med.
Hittade en bra exempelbild någonstans från nätet (det här ar absolut inte jag alltså)...
Satt och läste in mig lite på ämnet och konstaterade först och främst att det tydligen är extremt vanligt att man har inaktiva hamstrings och rumpmuskler, på grund av en alltför sittande vardag från skolåldern och uppåt. Därmed får man inte heller den effekten på sina gymövningar som man vill ha - jag har tex aldrig riktigt känt att knäböj tar på rumpa och baksida lår, för mig tar det bara på framsidan, hur jag än gör, och dessutom kan en svag baksida ge ryggproblem pga dålig hållning i vardagslivet. Knäproblem verkar vara en vanlig bieffekt med, eftersom vader och framsida lår får arbeta "övertid" för att kompensera...

Så, jag känner att jag är något på spåren här, jag ska försöka leta mig fram till lite övningar för att aktivera mina totalt försvagade hamstrings (inte konstigt att jag kämpar som tusan med vissa yogapositioner kom jag på nu), för att se om jag kan ändra på det här och aktivera mina hamstrings / rumpa både på träning och till vardags!

Alla tips tages tacksamt emot.....

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar