måndag 31 augusti 2015

Plommonroyale

Mitt i röran i lördags (återkommer om det i morgon) så bakade jag en paj som jag skickade med barnen till mormor och morfar - fast jag åt ju lite av den själv hos dem med såklart, svårt att låta bli ;-)


Pajen var HELT ljuvligt god, och med en klutt vaniljvisp på en ljummen paj så blev det rena drömmen... Den går att göra på andra frukter och bär med (tex blåbär), men jag gillar plommon väldigt mycket i bakverk, så det fick det bli. Jag har plockat receptet från Leilas bok, men justerat lite grann efter min egen smak. 

Plommonroyale

Mördeg (standardrecept)
150 g smör
4 dl dinkelmjöl
0.5 dl florsocker
1 ägg
0.5 msk kallt vatten

Kör smör, florsocker och mjöl i en matberedare tills det är jämnt fördelat. Tillsätt ägget och vattnet, kör bara precis tills det går ihop till en deg. Plasta in och lägg i kylen minst 30 min. Kavla sedan ut och klä en form med degen. För mig blev det lite deg över, det fick bli några små kakor helt enkelt :)

Smet
250 g kesella 10%
1 dl creme fraice
3-4 ägg (5 av mina egna små)
0,5-1 dl socker
50 g mandelmassa (en halv liten "korv")

Vispa ihop (tex i matberedaren, det är inte hela världen om det är nån rest av mördegen där i), och häll i formen med pajskal. 


Plommon
7-8 halverade, urkärnade plommon
1 msk smör
1 msk socker
kanel
mald ingefära (eller färsk, riven)

Stek plommonen ett par minuter i smör/socker/kryddblandningen, med snittytan neråt. Lägg i dem i formen med smeten och strö över lite mandelspån. 

Sätt in pajen längst ner i ugnen i ca 40 minuter på 175 grader. 


Min smet blir så gul att det ser ut som jag har saffran i, tack vare äggen från våra egna hönor :)

Servera med lite vaniljvisp, eller kanske vaniljglass, men den är även god precis som den är...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar