söndag 30 augusti 2015

Surströmmingspremiär

I går var vi ute i Tenhult på något så roligt som surströmmingspremiär! Av ca 25 pers så var det (mig veterligen) bara en person som ätit det innan, vår Norrlänning, som dessutom fick bli guiden för kvällens kulinariska upplevelser.

Ute hos bästa kompisarna i Tenhult. 
Surströmming hade inköpts i Norrland, och öppnades sedan enligt konstens regler i en hink med vatten. Visst, det luktade väldigt skarpt, men inte på långa vägar så illa som jag hade förväntat mig, snarare lite åt danska-ostar-hållet sådär.


Inte ens maken tyckte att det var SÅ himla illa...

...även om inte alla gäster höll med.
 Det är ju inte en fisk som direkt har utseendet för sig, sådär lite blek och sladdrig... Inte helt enkelt att rensa, men det gick ju ändå till slut.


Vi hade både hårt och mjukt tunnbröd att välja mellan, till det var det såklart mandelpotatis, lök och gräddfil. 
Smaken då? Här var det betydligt fler som backade än när folk kände doften... Dock tyckte jag att det faktiskt var ganska salt och gott, och vi var fyra stycken av ca 25 som faktiskt åt upp och gillade surströmmingsklämman.

För de som inte blev mätta (förstår inte det ;-) så blev det grillat!


Det blev en väldigt trevlig fest, från start till slut :)

Dessutom fanns det lite sidounderhållning i form av luftgevärsskytte. Det är ju askul att skjuta på saker...


 Vi hade ju dessutom sanslös tur med vädret, kvällen var både hyfsat varm och dessutom regnfri...

Kommer jag äta det igen? Ja men visst, är det surströmmingsskiva så varför inte, däremot lär jag väl aldrig köpa det själv att äta. Fantastiskt roligt att ha testat!!!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar