lördag 12 september 2015

Heta räkquesadillas och friluftsliv

(Receptet på räkquesadillasen finns en bit ner på sidan)


Idag tittade hon fram igen, den lilla friluftsmänniskan inom mig. Hon kan inte ha haft det lätt om hon existerat tidigare, gravt förtryckt av mina övriga personligheter ;-)

Idag blev det en utflykt till Skurugata, utanför Eksjö, med hela familjen (vissa mer bakis än andra). Konstigt nog så funkar det ju så oväntat bra att ha med barnen vid såna här tillfällen, till och med idag när de båda var både trötta och gnälliga, och det är väl en stor anledning till att jag verkligen börjar gilla det här. Själva skurugata är en, tja, spricka eller ravin kan man väl säga, där fick man verkligen mestadels klättra för att ta sig fram, så även om det var futtiga 3 km runt slingan så tog det oss nog lite mer än en timme att ta oss fram till grillplatsen, och då var vi faktiskt tämligen andfådda och svettiga av klättringen.

Barnen skuttade fram som små bergsgetter (medans jag hela tiden såg framför mig att de skulle snubbla, ramla och slå sönder skallen på nån av alla stenarna), och tyckte det här var den roligaste promenaden vi gått på, och förutom att den kanske var lite väl kort för att jag ska vara helt nöjd så håller jag absolut med om att det är kul att klättra fram snarare än att bara gå. 

Här kommer en liten bildkavalkad... Svårt att fånga hur brant det var dock. 















X marks the spot....












Den här gången hade vi med ved (tur det för vedförrådet där var slut) och grillade heta räk-quesadillas. Grymt bra ju, då kan man ju kombinera mitt intresse för matlagning och -foto med det här friluftsjoxet!


Det var ju grymt mycket smidigare att göra upp eld med riktigt torr ved... 

Heta räk-quesadillas

6-8 tortillabröd (beroende på storlek)
2 påsar riven mozzarella
1 stor burk färdigskalade räkor (billigaste funkar bra här!)
1 dl limesaft
1 solovitlök, riven/pressad
1 cm ingefära, riven
1 hackad chili (om barnen ska äta så lägg bara på detta på de vuxnas)
8 hackade minitomater
3-4 salladslökar i strimlor

1-6 timmar innan du ska äta:
Blanda limesaft, vitlök, ingefära, chili och en nypa salt. Häll av lagen från räkorna och lägg dem i limesaften tillsammans med tomaterna och salladslöken. 

De marinerade räkorna tog jag med i en burk, och la inte på förrän precis när vi skulle grilla. 

När du ska äta:
Strö över lite ost på en halva (om du använder stora) tortilla, lägg över en näve räkblandning (utan så mycket spad) och lägg på ytterligare lite ost. Vik ihop och grilla på en sida i taget tills brödet är gyllene och osten smält ihop till en ljuvlig, bubblande gegga... 












I morgon blir det Ullared för hela slanten, men jag längtar redan till nästa helg då jag hoppas att jag och maken åtminstone kan vandra andra delen av John Bauerleden!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar