måndag 28 september 2015

Plommonmarmelad med Cognac och Ingefära, Batch #2

Matmorsan var så fantastisk snäll och skänkte mig 2,5 kg plommon i veckan, varpå jag såklart gjorde plommonmarmelad på hela lasset i går! Väldigt fina och goda plommon dessutom, kommer bli en toppensats det här känner jag. Jag utgick från mitt eget recept, men ville ha en aning mer ingefärssmak, så förutom att öka delen ingefära rev jag den här gången ner det direkt med plommonen istället, vilket blev väldigt bra. Här kommer årets något modifierade recept:





Plommonmarmelad med Cognad och Ingefära, Batch #2

2,5 kg plommon, urkärnade och halverade
1 dl cognac
2 dl vatten
3-5 cm riven ingefära (stor som en tumme)
2 tsk vaniljpulver, eller en vaniljstång
8-9 dl syltsocker

Koka upp plommon, cognac, vatten, ingefära och vanilj i en stor kastrull. Låt koka under lock i ca 30 minuter, mosa till ev. större bitar antingen genom att vispa lite med en elvisp eller genom att använda en potatisstöt. Vill man ha en helt slät marmelad kan man ju också mixa den.

Tillsätt syltsockret och smaka av - jag vill ha en marmelad som är söt, men ändå fruktig och lite syrlig, så jag har inte så där jättemycket socker i. Hur mycket man vill ha är ju dels personligt och dels beroende på plommonen, så prova dig fram (dock utan att stoppa ner skeden du smakat med igen, då förstör du vaniljen). Låt det koka med syltsockret mellan 7-10 minuter, testa att lägga en liten klick på ett kallt fat i frysen nån minut för att kolla så konsistensen är som du vill ha den.

Häll upp den varma sylten på glasburkar som fått stå i ugnen på 100 grader i minst 10 minuter (så det är desinficerade) ända upp till kanten, och skruva på locket. Jag förvarar min marmelad i kylen även oöppnad, men egentligen funkar ett skafferi helt perfekt om man har det.






Inga kommentarer :

Skicka en kommentar