tisdag 22 december 2015

Introvert vs. extrovert

Det här är ju inte direkt nåt nytt, men det är ett ämne jag både hört och läst en del om på sistone, från föreläsningar till vanliga blogginlägg, och allt som rör det mänskliga psyket är ju väldigt intressant!

Det är ju så himla lätt att man tänker att en extrovert person är en som älskar att synas och höras, medan en introvert är en grå liten hemma-mus, men det är ju liksom inte riktigt så. Jag hörde en väldigt bra förklaring häromdagen (kommer tyvärr inte ihåg vart) att en extrovert person FÅR energi av andra människor, och en introvert hämtar energi från sig SJÄLV. Självklart är det inte svart eller vitt, utan en komplett gråskala, men det är ändå intressant.

Ta tex Underbara Clara, som i det här inlägget beskrev en människa som just nu är väldigt introvert, mer nu än annars pga en massa stress. Det hon beskriver är ju lite av en ytterlighet kanske, men jag som också räknas som introvert förstår tanken. Att umgås med folk (nu räknar jag inte de närmaste vännerna utan kanske lite större sammanhang) är ju fantastiskt kul, MEN kräver en hel del energi från mig. En extrovert person FÅR ju energi av samma tillställning, och blir snarare tömd på energi utan det sociala livet.

Till och med när jag skriver det här så känner jag att det ju låter negativt och "tråkigt" att vara introvert, i alla fall enligt samhällets normer. Vi hörs och syns inte lika mycket som de extroverta, men det är ju inte mer rätt att få energi av andra människor än att få det av sig själv... Egentligen är vi ju nästan lite "självförsörjande" på det sättet!

Vill man testa vilken sort man är så finns det tex det här bra personlighetstestet gratis på nätet: 16personalities . (Ingen reklam, bara en sida jag tycker är kul!)

Ensam är stark... Jag anser mig ändå vara tämligen social och vill gärna ha sällskap, men när jag tänker igenom det lite så är jag oftast ganska trött efter också, och det är skönt att få vara själv en stund och ladda upp igen. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar