måndag 11 januari 2016

Kladdig banankaka med saffran

Oftast när man tänker på banankaka så är det ju något som liknar en mjuk pepparkaka, men min idé när jag först gjorde den här var att det saftiga från bananen skulle uppväga att det blir lite torrare av att använda saffran, och det visade sig bli en riktigt bra kombo!



Skulle egentligen lagt upp det här receptet innan jul, när jag bakade det, men jag har faktiskt glömt av det litegrann...

Kladdig banankaka med saffran

100 g smör
3 ägg
2 dl socker
2 små övermogna bananer (eller 1 stor)
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 påse saffran

Smält smöret, med saffranet i, och låt det svalna av något. Vispa ägg och socker fluffigt, mosa bananen och blanda ner den. Tillsätt mjöl, salt och bakpulver, samt det avsvalnade smöret och blanda väl. Häll i en smord form och ställ in i ugnen på 175 grader, i någonstans mellan 20-30 minuter. Jag ville att min skulle vara lite kladdig i mitten, så jag lät den inte gå heeeelt färdigt, men känn med en sticka så att den åtminstone är torr halvvägs in mot mitten för att den ska bli hyfsat färdig.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar